woensdag 9 december 2009

Gouden rum

Waar ik op Guadeloupe en Martinique in positieve zin van schrok, is de rum. Wij kennen rum alleen als banale producten waar je suiker en een citroentje bij moet gooien om de smaak enigszins aanvaardbaar te maken. Dat is totaal iets anders dan diverse rums die ik daarginds proefde. De top-rums kunnen zich zonder meer meten met goede single malts. Sommige distilleerderijen doen ook denken aan hun collega's van Schotland. Prachtige gebouwen uit de koloniale tijd die bol staan van eiken vaten waarin de rum rust. Het allermooiste huis vind ik HSE (Habitation Saint Etienne). De XO van dit huis, gerijpt in oude bourbonvaten en nieuw Limousin eiken, zal voor altijd in mijn geheugen blijven gegrift. Alleen al om de neus goed te ontdekken, had ik twintig minuten nodig. Bijna de gehele HSE collectie, voornamelijk vintages, heb ik aangekocht voor mijn whisky-kelder. Straks ga ik mijn gasten daarmee op het verkeerde been zetten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten