vrijdag 22 februari 2013

Het nieuwe verleiden

Dat geur een verleidingsinstrument bij uitstek is, wisten we allang. De hormonen van alle diersoorten (ook bij de mens) slaan op hol zodra de neus een specifiek geurtje waarneemt. Niet voor niets zit er muskus in veel parfums. Een gerechtje dat lekker ruikt, zal automatisch ook als smakelijker worden ervaren. De geur daarentegen van spruitjes die de hele middag koken, daar krijgen we geen honger van.
Consumenten met geurtjes verleiden op de verkoopplaats is een serieuze tak van sport geworden. Niet voor niets bakken veel supermarkten het brood zelf af. Niet voor niets zet de bakker het raam open zodra hij speculaas bakt. Het gaat echter veel verder dan dat. Ik kreeg een persbericht van de firma Allsens waarin wordt beweerd dat hun geursysteem de omzet flink doet verhogen. Een sinaasappelgeur in de buurt van het frisdrankenschap doet de omzet in sinas limonade met 60% stijgen. Door de geur van chocolade te verspreiden, wordt 20% meer aan chocoladeproducten verkocht. Ideaal, zo zegt het persbericht, om de omzet rond pasen te stimuleren. Snufsnuf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten