vrijdag 13 december 2013
De stunt van Lidl
In samenwerking met de Jeunes Restaurateurs van België heeft grootgrutter Lidl vorige week een enorme stunt uitgehaald. Via geheimzinnige advertenties in de dagbladen hadden de restaurateurs het publiek uitgenodigd om gratis te komen eten. Uiteraard kwam er een stortvloed van reacties los, er was in totaal voor "slechts" duizend personen plaats en die kregen voige vrijdag inderdaad een gratis maaltijd. Het enige wat er tegenover stond, was dat de eters een enquetteformulier moesten invullen. Niemand wist de werkelijke aard van de actie, totdat Lidl nadien bekend maakte dat zij achter de actie zat. Het bleek dat de Jeunes Restaurateurs die vrijdagavond uitsluitend gebruik hadden gemaakt van grondstoffen van de Lidl om de hoek. Niet alleen de versproducten, zelfs het gebruikte keukenzout kwam van de super. Maar ook wijnen, champagne, enz. De scores die uit de enquette kwamen, bleken uitzonderlijk hoog. Lidl bewijst daarmee dat ze zelfs toprestaurants kan bedienen. Maar dan tegen zeg maar ongeveer de laagste prijzen ter wereld. Een prachtig staaltje van guerilla marketing.
Dat de eters een score van bijna 10 op 10 gaven, moet wellicht met een klein korreltje zout worden genomen. Immers, wie zal gaan klagen na een gratis maaltijd? Meer waarde moeten we hechten aan het oordeel van de chefs. Wat vonden zij van de actie en de grondstoffen? En vooral ben ik benieuwd naar de calculaties: wat was de foodcost? Wellicht komen die cijfers nog naar buiten, ik hoop het.
Luidt deze actie een nieuw tijdperk in? Komen we de witte koksjassen voortaan tegen aan de supermarktkassa? Dat waag ik te betwijfelen, want een supermarkt is nog altijd iets heel anders dan een zb groothandel. In geen enkele super zal je vlees of vis aantreffen zoals de topleveranciers die aanbieden. In elk geval was dat van Lidl een mooie ludieke actie die toch ook wel een beetje tot nadenken stemt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
hi Norbert
BeantwoordenVerwijderenals Jeunes restaurateurs d'Europe en deelnemer aan de actie wil ik graag antwoorden op je vragen.
Ja ik was aangenaam verrast door de kwaliteit van de produkten. Ook hun supermarkt in de buurt hebben we bezocht en moet zeggen dat alles netjes en overzichtelijk geplaatst werd.
In de enquete die we moesten invullen als chef gaf ik Lidl een 4/5 want een minpunt is toch dat er geen of zowaar geen verse vis te krijgen is, en ook het vleesassortiment is gericht naar hun doelgroep. Dure produkten zijn er dus niet.
De diepvries varianten zijn best ok en hun huismerk Delicieux is van de betere kwaliteit.
Doelstelling voor de restaurateurs was een menu all-in te maken voor 80 euro per persoon. Food en beverage cost voor mijn menu : 29,73 per persoon. Niet slecht, maar er zaten dan ook geen truffel, tarbot of andere duurdere produkten in het menu.
Naast de leuke publiciteit voor de vereniging, was het ook als chef een leerrijke ervaring.
Klanten moesten ook de kostprijs bepalen van het menu en dit ging van 28 euro tot 75 euro. Er was er ook één van 110 euro, maar die zal de vraag wel verkeerd hebben begrepen.
een ander minpunten, maar dit heeft niets met de enquete maken waren de etters die maar niet begrepen dat alles soldout was in 37 minuten. Gratis werkt gewoon.