zondag 9 februari 2014

Wakker dier?


De dierwelzijnsorganisatie schreeuwt weer eens moord en brand. Wakker dier heeft vorig jaar de brochures, reklamefolders en sites van supermarktketens onderzocht. En wat blijkt? Het aantal diervriendelijke aanbiedingen is met 7% afgenomen ten opzichte van 2012. Het aantal diervriendelijk vleesaanbiedingen daalde zelfs met 40%. Wakker Dier zegt dit teleurstellend te vinden.
Volgens mij is dat de wereld helemaal op zijn kop. Wanneer supermarkten iets in de reklame doen, gaat dat over de ruggen van de leveranciers en producenten. Zij worden hevig onder druk gezet om nóg goedkoper te produceren. Wat betekent het in de vleeswereld om nóg goedkoper te produceren? Inderdaad, dat probleem komt op het bordje van de boer terecht. Zijn gezinsinkomen is (door de supermarkten) al tot onder het bestaansminimum gezakt, er valt niets meer te bezuinigen. De enige manier om de kosten nog verder te drukken, moet hij halen bij het welzijn van de dieren.
Terwijl goed geproduceerd vlees toch al te goedkoop is, vindt Wakker Dier het teleurstellend dat het niet ook nog eens in de aanbieding gaat. Nóg goedkoper, nóg goedkoper, dat willen de geitenwollensokkenboys. Dan kan je niet met droge ogen verkondigen dat je opkomt voor het dierenwelzijn. Dan doe je het tegenovergestelde. Dan ben je bezig om elk stukje dierenwelzijn bewust om zeep te helpen.
Het wordt de hoogste tijd dat de consument begrijpt dat dierenwelzijn geld kost en dat het de consument is die daarvoor de rekening moet betalen. De supermarkten hebben dat kennelijk begrepen en gaan steeds minder stunten met eerlijk vlees. Maar niet Wakker Dier, die moet nog wakker worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten