De laatste dagen was er een kleine discussie op Facebook met een interessant onderwerp: Mag een recensent een restaurant ten volle beoordelen als het om een kortingsactie gaat?
Blogger Carla van Schelven (www.restaurantrecensiesvancarla.com), een zeer serieuze, deskundige en productieve recensente, had bij AH een kortingbon gekregen voor een restaurant, € 32,50 voor drie gangen en tweede persoon gratis. Ze ging er heen en toen de bon boven tafel kwam, veranderde één en ander. Carla was redelijk negatief over haar ervaring, In een salade met eekhoorntjesbrood was die paddestoel niet te vinden, wel drie bolletjes gelei met de sterke reuk van truffelolie. De wijn die algemeen te koop is voor € 7,95 per fles, kostte hier € 32,50. Zo waren er nog een aantal punten. Carla was kortom teleurgesteld en blogde haar verhaal.
De kleine discussie die ontstond, is of dat wel correct is, een recensie schrijven terwijl je van een korting geniet. Mijn antwoord is uit volle borst JA. Als welke ondernemer dan ook een korting aanbiedt, moet dat een korting zijn. Als het product wegens de korting vervangen wordt, ben ik boos. Je koopt een nieuwe auto en omdat je korting krijgt, hebben ze er de buitenspiegels afgehaald. Omdat een automerk korting geeft, moeten autojournalisten een oogje dichtknijpen en niet te kritisch zijn. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Dat is de wereld op zijn kop!
Het probleem ligt denk ik dieper. Diverse restaurateurs wringen zich in bochten om klanten binnen te krijgen, bij de honderden kortingsacties die rondwaren mag je gerust vraagtekens stellen. Er wordt iets beloofd dat niet kan worden waargemaakt en dan worden de culinaire buitenspiegels eraf geschroefd. Restaurateurs zouden hun budget beter anders kunnen besteden om volk te trekken. Dat vereist misschien enige inventiviteit en denkwerk, het is altijd beter om uit luiheid aan een actie mee te doen. Het is trouwens volkomen fout om bij een korting een ander product te geven. Want waarom doe je aan een actie mee? Om nieuwe klanten te werven. Uiteindelijk komen er alleen maar eenmalige klanten, iedereen verliezer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten