zaterdag 25 april 2015
Het pretparksyndroom
"Pretparken lijden onder kortingsacties", zo lees ik vanochtend op nu.nl. Het wordt voor pretparken steeds moeilijker om geld te verdienen, want meer dan de helft van de bezoekers betaalt niet meer de volle prijs, maar heeft een kortingsbonnetje op zak. Groupon, vakantieveilingen, spaaracties, de pretbranche heeft in het verleden allerlei bronnen aangeboord om het aantal bezoekers te laten stijgen. Die stijging is bereikt, maar brengt geen geld op. Hé, denk ik dan, is in de restaurantsector niet hetzelfde aan de hand? Groupon, restaurantweken, knaldagen en dat soort acties zorgen er inderdaad voor dat de restaurants meer publiek trekken. Maar straks gaat in de horeca hetzelfde gebeuren als in de pretsector. Straks zal meer dan de helft van de eters met het een of andere kortingsbonnetje op de stoep staan. Op nu.nl zal dan een zelfde soort verhaal te lezen staan. Er komt een degeneratie van de prijzen (en het rendement) aan, sterker nog, het is al volop aan de gang. Eigen schuld, dikke bult. Meedoen aan kortingsacties is een gebrek aan fantasie en aan daadkracht. Of aan luiheid. Als je als restaurateur niet de fantasie, daadkracht en energie hebt om zelf te bedenken hoe je je omzet kunt verhogen, klop je aan bij Groupon en consorte. Vanuit je luie stoel zie je het aantal klanten stijgen. Met het pretparkensyndroom als uiteindelijk resultaat.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten