vrijdag 27 juli 2012

Bio wijn bestaat niet


Al eerder schreef ik er een verhaaltje over: bio wijn bestaat niet. Ten eerste moeten voor bio wijn alleen de druiven bio zijn. Als je er daarna een hand sulfiet of ander ongerief ingooit, mag de wijn nog steeds het predikaat "bio" blijven dragen. Dat is op zich al een reden voor mijn stelling.
De tweede reden zie ik met eigen ogen als ik de druivelaar voor het huis aanschouw. Er zitten minstens vier ziektes in, de belangrijkste is valse meeldauw. Dat komt omdat ik mijn druiven niet behandel en ze volkomen bio laat opgroeien. Dat lukt dus niet. Vandaar dat de Europese regelgeving toestaat dat de bio boeren hun wijngaard met Bordeauxse pap bespuiten. Dat is een blauwgroen of groenblauw spul dat onder andere uit kopersulfaat en kalk bestaat. Elke bio boer spuit dit goedje driftig in het rond, want anders zou hij geen druiven hebben. Is het misschien daarom dat een hectare wijngaard zo duur is? Er zit vermoedelijk meer koper in de grond dan je bij de spoorwegen kunt stelen.
Een wijn die de sommelier aan tafel trots al bio presenteert, is helemaal geen bio. De druiven zijn frequent (4 à 5 keer) bespoten geweest en in de wijn is alle rotzooi toegestaan die ook voor andere wijnen geldt. Bio wijn is lulkoek, maar kost aanzienlijk meer dan gewone wijn. U betaalt dus voor lulkoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten