zaterdag 21 juli 2012

Foei Cees Helder !

Cees Helder leerde ik twintig jaar geleden goed kennen toen we een lange vermoeiende reis maakten door La Mancha, op zoek naar de ultieme saffraan. Het wil zeggen dat ik niet alleen respect voor hem heb als vakman maar ook als mens. Daar komt nog eens het initiatief van zijn academie bij, iets waar ik mijn petje voor afzet. Maar dat alles wil nog niet zeggen dat ik het altijd met hem eens moet zijn. Sterker nog, deze week was ik wel heel verontwaardigd. Cees zegt in Horeca Entree over chefs met een pincet: We zijn kok, geen chirurg. Het is niet omdat ik toevallig de uitvinder van de kokspincet ben, het zit dieper. Hoeveel koks staan er niet te klooien in de keuken? Af en toe is het hemeltergend wat je ziet. Met hun vingers constant pielen aan een gerechtje, af en toe afvegen aan de broek of aan een keukendoek die betere dagen heeft gekend. De hele tijd de vingers in de mond, eventueel als niemand het ziet ook nog in de kont. En dat moet ik vervolgens allemaal opeten... Bon apetit. Het feit dat chirurgen met een pincet werken, is een kwestie van normale intelligentie. Je wilt niet op tafel liggen terwijl de dokter met zijn poten in je lijf graait, je wilt niet dood. De pincet van de chirurg is een hygiënische basismaatregel die hem daarnaast ook nog eens in staat stelt om veel nauwkeuriger te werken. Met wie is die chirurg vergelijkbaar als het om basishygiëne gaat? Inderdaad met de kok. Dat de kok een pincet hanteert, is de normaalste zaak van de wereld. Sterker nog, het zou wettelijk verboden moeten zijn dat hij mijn coquille met zijn poten vastpakt. Dat de chirurg en de kok een instrumentje gemeen hebben, kan voor Cees een leuk statement opleveren, we kunnen er helemaal niets mee. Weet u dat chirurgen ook lepels gebruiken? Dat is toch geen argument om te zeggen: We zijn chirurg, geen kok. Beste Cees, je bewering slaat helemaal nergens op en brengt ons terug naar de donkere middeleeuwen. Dat had ik van jou niet verwacht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten