MIJN MOTORFIETS is een Motoconfort uit 1949. Het ding is bizar en gevaarlijk. Je moet schakelen met een versnellingspookje dat rechts van de benzinetank zit. Je moet bij het schakelen dus een hand vrijmaken en er bovendien ook nog goed bij nadenken. Nog gevaarlijker is de rem. Dit is een klein pedaaltje dat bij de naaf van het achterwiel zit. Je moet je been daarvoor naar achteren en dan op gevoel zoeken waar het ding zit. Het kan gebeuren dat je met je poot tussen de spaken komt, dus nooit je crocks aandoen. Er zit geen bel of toeter op, het ding maakt van zichzelf lawaait genoeg.
De motor is 4-takt 125 cc. Bergaf haal je vlot 40 per uur, heuveltje op kan je het beste te voet, dat gaat sneller.
Waarom wilde ik dan zo'n machine hebben? Vooral om voor het huis te zetten. In het toeristenseizoen gaat hij vlot vijftig keer per dag op de foto, de mensen staan er vol bewondering naar te kijken.
Motoconfort is buiten Frankrijk een onbekend merk. Fabrikant Motobecane schijnt in de oorlog "fout" te zijn geweest, vandaar dat hij na de de oorlog enkele jaren een andere naam voerde. Vanaf 1950 werd het weer Motobecane. De naam Motoconfort is dus redelijk zeldzaam.
Mijn moto bezit een rieten mand. Vermoedelijk bracht een slager er ooit vlees mee rond of had de dokter er zijn spuiten en klisma's in liggen.
De motor is 4-takt 125 cc. Bergaf haal je vlot 40 per uur, heuveltje op kan je het beste te voet, dat gaat sneller.
Waarom wilde ik dan zo'n machine hebben? Vooral om voor het huis te zetten. In het toeristenseizoen gaat hij vlot vijftig keer per dag op de foto, de mensen staan er vol bewondering naar te kijken.
Motoconfort is buiten Frankrijk een onbekend merk. Fabrikant Motobecane schijnt in de oorlog "fout" te zijn geweest, vandaar dat hij na de de oorlog enkele jaren een andere naam voerde. Vanaf 1950 werd het weer Motobecane. De naam Motoconfort is dus redelijk zeldzaam.
Mijn moto bezit een rieten mand. Vermoedelijk bracht een slager er ooit vlees mee rond of had de dokter er zijn spuiten en klisma's in liggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten