maandag 23 mei 2011

Allergieën?

Een tijdje geleden waren we bij Hayke op bezoek. Zij heeft een prachtige kookstudio die pal aan de Zaan is gelegen. We kwamen aan de praat over truffels. Hayke trok haar neus op, want, zoals ze zei, was ze daar allergisch voor. Het eten van het minste stukje truffel wekt bij haar heftige reacties op. Ik kon me dat maar moeilijk voorstellen. Ging het hier om echte truffel of om truffelrotzooi? We wilden de proef op de som nemen, dus schonk Carine enkele mooie Melanosporums aan Hayke. Die komen van onze eigen grond in de Périgord en dus weten we dat die helemaal authentiek en onbehandeld zijn. Wat blijkt achteraf? Geen enkele allergische reactie. Truffel veroorzaakt geen reactie, rotzooi wel.
Nu ga ik ook even zeer persoonlijk worden, ik heb namelijk ook een allergie. Telkens twaalf uur nadat ik iets van varken heb gegeten, krijg ik een waanzinnige jeuk op een plekje, nog geen speldeprik groot. Soms krijg ik jeuk terwijl ik geen varken gegeten heb. Pas na lang nadenken besef ik dan dat ik het wel degelijk gegeten heb. Omdat ik graag varkensvlees eet en de jeuk pas na een halve dag begint, heb ik het varken nooit laten staan. Vorige week werd ik een volle dag ondergedompeld in het Livar varken. Bijna nooit at ik zo veel varken als vorige week. Ik hield mijn hart vast en wachtte op de jeuk. Die kwam niet! Van alle varkens krijg ik een allergische reactie, behalve van Livar varkens. Dat stemt tot nadenken. Welke rotzooi krijgen we bij "normaal" varkensvlees binnen?
Een andere zeer heftige allergie heb ik bij smaakversterkers. Altijd worden daarom nauwkeurig de etiketten van producten bestudeerd. Mijn ervaring is dat er vaak MSG gebruikt wordt terwijl het niet op de verpakking staat. Ook hier weer gaat het om rotzooi.

Allergieën, ze zijn de ramp van deze tijd, iedereen schijnt er op de een of andere manier last van te hebben. We mogen nu wel concluderen hoe dat komt: rotzooi. De halve wereld stopt ons vol met rotzooi.


Hayke in haar studio

1 opmerking:

  1. Ik voel me vereerd!!!! En vooral blij, want het is hiermee nogmaals en dubbel en dwars bewezen, van rotzooi wordt je ziek, van kwaliteit niet! Maar wat doe ik nu als ik in een restaurant zit en truffel besteld heb? De chef zal denken truffels van het zuiverste allooi gekocht te hebben en dan word ik toch ziek. Moet ik hem dan het tegendeel van zijn truffels (of vooral leverancier) bewijzen? Op mijn knieën voor de pot en met dit stukje in de hand? ben daar nog niet helemaal uit....

    BeantwoordenVerwijderen