vrijdag 20 mei 2011

Feest


Er zijn van die dagen waarin je pas ècht beseft waarom je een bepaald leven gekozen hebt, echte feestdagen. Zo'n dag had ik gisteren. Ik was door Hans Corsten van Livar uitgenodigd om een dagje mee op stap te gaan. We begonnen in Well, bij Brienen aan de Maas. Chef René had zijn beroemde varkensvleesgerechten voor ons bereid. Varkenssucade waar ik helemaal gek van werd bijvoorbeeld. En een enorme met stroop gelakte varkensrib die uit het vuistje gegeten werd. Varkenssucude? Jawel. Nu Livar een eigen uitsnijderij heeft, zijn er experimenten in versnijdingstechnieken aan de gang. Waarom niet proberen om een varken op dezelfde manier te versnijden als een rund? Bij een "normaal" varken zou dat moeilijk kunnen, bij een Livar beest wel degelijk. Dat geeft interessante resultaten, bijvoorbeeld sucade en zelfs rib eye.
Wie ook op het aan de Maas gelegen terras van alle lekkers smulden, waren de chefs van Culinair Gilde Brabançonne uit Veldhoven. Jaarlijk doen ze een culinaire uitstap om hun van zeer hoog niveau zijnde hobby en passie kracht bij te zetten. Uiteraard gingen die even op de foto.
Na de lunch bezochten we een zorgboerderij om het productiesysteem van het Livar varken te bekijken. Gelukkige beestjes die in groepen van tachtig stuks leven en zelf kunnen kiezen of ze binnen in het stro liggen of buiten in de modder wroeten. Vervolgens gingen we naar de Abdij van Lilbosch, want Hans wilde me laten zien welke huisvestingsexperimenten er met de varkens worden uitgevoerd. Zo is er één groep varkens die meerdere hectares ter beschikking heeft. Maken ze gebruik van al die ruimte? Eigenlijk niet, het liefst liggen ze allemaal bij elkaar onder een boom te soezen. Behalve wanneer er bezoek komt. Ik wist niet wat me overkwam toen de hele kudde met hoge snelheid in een grote stofwolk op ons af kwam rennen. De beesten hadden het vooral gemunt op mijn (varkensleren) schoenen, ideaal om op te sabbelen. De dag werd afgesloten met een groot moment. Carine en ik werden uitgenodigd om het eerste deel van een bestuursvergadering van Livar mee te maken, in een der zalen van de abdij. Vader Abt zat mee aan tafel, het blijkt dat der Cisterciënzer abdij mede-aandeelhouder van Livar is geworden. U leest onze belevingen in de zomeruitgave van Saisonnier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten