Ik kan me nog herinneren hoe je vroeger een auto kocht. Je moest blij zijn als de linker buitenspiegel bij de prijs was inbegrepen. Voor àlle overige denkbaarheden moest je bijbetalen. Uiteindelijk kwam je uit op de dubbele prijs. Toen kwamen de Japanners op de markt met auto's waarin àlles standaard werd, van radio tot asbak en van rechter buitenspiegel tot antenne. De Duitse, Franse en Amerikaanse autobouwers moesten toen snel schakelen. Tegenwoordig is vrijwel elke auto standaard voorzien van allerlei snufjes.
Nu heb ik gisteren een nieuwe auto besteld ter vervanging van de Chevrolet Avalanche. Daarmee stap ik van 8 cylinders benzine (5,4 liter) over op 5 cylinders turbodiesel (3,2 liter). Dit omdat ik verwacht de komende jaren veel kilometers te gaan maken. Mijn keuze is de Ford Ranger Wildtrak. U wil niet weten wat er standaard op en aan dat karretje zit. Alleen voor de trekhaak moet ik 300 euro bijbetalen.
Wederom heb ik gekozen voor een "lichte vrachtauto", want dat geeft enorme fiscale voordelen:
- geen BIV
- 100% afschrijving
- wegenbelasting 147 euro per jaar
- brandstof enz. 100% aftrekbaar
- alle btw 100% aftrekbaar
- geen bijtelling privé
Antiblokkeerremsysteem (ABS) met Elektronische verdeling (EBD) en Noodremhulp (EBA)
Antislingersysteem voor aanhangwagens
Zijdelingse airbags, gordijnairbags, knieairbag bestuurder
Hydraulisch beladingsafhankelijk remsysteem met geventileerde schijfremmen
Koprolbescherming (ROM)
Vrachtcompensatie (LAC)
Tractiecontrole (TCS) instelbaar in drie modi
Antidoorschuifsysteem in zetels
Stalen veiligheidskooi
Gordelspanners, krachtbegrenzers en in de hoogte verstelbare gordelsteunen op de voorzetels
Vertrekhulp (HSA) en afdaalhulp voor hellingen (HDA)
Dual Zone elektronische & automatische airco
Automatische koplampen
Getinte ruiten en verwarmde achterruit
Elektronisch instelbare aandrijving 2x4 / 4x4 Low gear en High gear
Elektrisch bediende ruiten voor en achter met blokkeermogelijkheid
Daytime running lights
Easy-fuel-tanksysteem (zonder vuldop met 'verkeerde brandstof' remmer)
Automatisch dimmende elektrochromische achteruitkijkspiegel
Mistlampen voor
Automatische ruitenwissers met regensensor
Tripcomputer, hoogteverstelling koplampen
Cruise control met lederen stuurwiel
Vergrendelbare laadklep en centrale vergrendeling met afstandsbediening (2 inklapbare sleutels)
Elektrisch verwarmde voorruit met verwarmde sproeiers (incl. achteruitontdooiing)
Stuurkolom in de hoogte verstelbaar
Centrale "premium" console met cool box en dakconsole met kaartleeslampjes en zonnebrilhouder
Elektrisch 8-weg verstelbare bestuurderszetel met lendensteun en verwarmd
Zetels in leder
Radio/CD met multifunctioneel 5" matrix kleurenscherm, MP3, stuurbediening
aux/USB-aansluiting, 6 luidsprekers, bluetooth, voice control (SYNC) en navigatie
Achteruitrij-camera met weergave op achteruitkijkspiegel
Apart om te zien dat je vroeger alles moest bijkopen! Nu kan je het nog niet bedenken of het zit erbij toch?
BeantwoordenVerwijderenIk vind dit een prachtige auto zeg! Zal er zelf graag in willen rijden hoor.
BeantwoordenVerwijderenDeze auto ziet er netjes uit hoor! Wil ik graag in mijn beheer hebben!
BeantwoordenVerwijderenGave bak je betaal nog steeds veel voor alle extra snufjes aan de auto, alleen zit dit nu inbegrepen in de prijs.
BeantwoordenVerwijderenBizar inderdaad hoe een auto tegenwoordig afgeleverd wordt, ik heb zelfs tegenwoordig Flexsteer. Oftewel aanpasbare stuurbekrachtiging. Dit zat ook standaard bij mij nieuwe Kia. Je moet er maar opkomen als engineer! Jouw nieuwe auto lijkt mij ook wel heel gaaf maar iets te groot voor mijn vrouw (1.59)verwacht ik...
BeantwoordenVerwijderenWat een gave auto. Heeft u hem ook in de kleur van de afbeelding? Dan valt u tenminste wel erg goed op ;)
BeantwoordenVerwijderen