donderdag 12 november 2009

Krokodillen

Op enkele sites heb ik een eigen vragenrubriek, waar men terecht kan met de meest uiteenlopende vragen die met gastronomie te maken hebben in de breedste zin van het woord. Het is echt niet zo dat ik op alle vragen zelf een antwoord weet, maar dat geeft niet. Mijn prof zei vroeger altijd: het is belangrijker om te weten waar je kunt vinden dan te weten.

Ik begin me echter steeds meer af te vragen of ik die service nog langer moet verlenen, want ik heb steeds meer te maken met luie lieden. Die hebben voor het eerst een kreeft gekocht en vragen me hoe ze er een saus mee kunnen maken. Ja hallo, daar ben ik niet voor. Alles wat je eenvoudig kunt goegelen, dat moet je maar goegelen.


Ook is er een categorie die van mij een standaard antwoord krijgt. Dat zijn de mensen die me vragen hoe ze krokodil moeten bereiden. Of slang. Of kangeroe. Dat zit zo. In de loop van de pakweg 30 jaar dat ik intensief met de gastronomie bezig ben, heb ik nog maar bitter weinig chefs gezien die "ons eigen" vlees perfect kunnen bereiden: varken, rund, lam, kalf... De meesten die aan een krokodil willen beginnen, weten niet eens wat je met een varkenskop kunt doen. Heel goed kan ik me voorstellen dat iemand zijn horizon wil verrijken. Maar begin dan eerst met een doodgewone varkenskop en laat de krokodillen voorlopig zorgen voor damestasjes en horlogebandjes, want daar zijn ze keigoed in. Krokodillen, slangen, insecten en andere ongerieven hebben geen enkele waarde in onze dierbare gastronomie. Ze worden tevoorschijn getoverd door lieden die niet weten van welk hout pijlen maken. Ze willen de show stelen met iets dat hun buurman niet heeft. Wil je inderdaad iets unieks? Iets dat je buurman absoluut niet heeft? Bereid dan een stukje varken, rund, lam of kalf op de perfecte manier. De wereld zal verbaasd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten