woensdag 25 november 2009

Rondzwerven

Doet u het ooit? Ik bedoel ronddwalen op Google Maps. Je kunt daar geen reportagereizen mee vervangen, maar toch krijg je een goede indruk van plaatsen waar je nog nooit bent geweest. Of van plaatsen die je binnenkort gaat bezoeken. Volgende week vertrek ik op reportage naar Martinique en Guadeloupe om er onder andere de rumproductie te verkennen. Dat het eilanden waren, dat wist ik nog van school. En dat ze ongeveer in Midden-Amerika zouden liggen, dat was een sterk vermoeden. Maar verder? Helemaal niets. Dan ga je aan het goegelen en je ziet de twee eilanden in de oceaan liggen, ergens tussen Puerto Rico en Venezuela. Je haalt het beeld dichterbij en je ziet wegen en plaatsnamen. Weer dichterbij komen de details in zicht. In welk hotel zal ik logeren? Na enig zoeken duik ik zonder duikbril in het zwembad van het hotel. Ik zie al welk weggetje ik moet nemen om naar het strand te gaan en in welke vleugel ik het liefst zal slapen. Aha, wanneer ik de N1 volg, kom ik via de oerwouden langs uitgestrekte suikerrietplantages. Die zullen voor de rum zijn bestemd. Maar ook zie ik flink wat wijnbouw, met goed onderhouden stokken. Nooit geweten dat er op Martinique wijn werd verbouwd, ik heb op mijn reis dus een extra aandachtspunt gevonden. Dat was gisteren. Vandaag ben ik alweer bezig, want er passeert een gerecht met Maldon zout. Plotseling ben ik benieuwd waar Maldon precies ligt en of de zoutproductie er omvangrijk is. Binnen enkele seconden is de reis volbracht en hang ik als in een helicopter boven een baai, ten westen van Londen. Er zijn veel plezierbootjes op het water en het wemelt er van de campings. De zoutproductie, zo zie ik, is verspreid over een grootgebied, maar kleinschalig. Aan de kust en op dichtbij gelegen eilandjes zijn allerlei zoutwaterreservoirs en zoutputten te zien. Gelet op hun patroon zullen ze al eeuwenlang bestaan. In feite ben ik nu vijf minuten op reportage geweest. Mensen heb ik niet gesproken, de Maldonse sfeer heb ik wel degelijk kunnen proeven.

Wil je weten hoe de kippenproductie in de Bresse streek oogt? Of hoe kruidnagel in de Molukken groeit? Of hoe de kleine boertjes in Colombia hun koffiebessen op straat drogen? Dank zij Google Maps kunnen we met onze helicopter overal te wereld vliegen, we bereiken onze nieuwe bestemming binnen hooguit enkele minuten. Toch wel boeiend. Als je maar geïnteresseerd bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten