zaterdag 14 november 2009

Ondankbare schepsels

Probeer eens te goegelen op "new kitchen technology" en je ziet bijna alleen beeldschermen die receptjes moeten geven. Zo triest is het in keukenland gesteld. De laatste echte uitvinding, het inductiefornuis, dateert van een jaar of veertig geleden. De microwave is al iets ouder. Accoord, er zijn wat spulletjes uit laboratoriumland gehaald om ze in de keuken neer te zetten, dat zijn oude technieken in een nieuw jasje, oude wijn in nieuwe vaten. Als ik nieuwe dingen wil, waar denk ik dan aan? Dat weet ik niet. Voordat inductie bestond, dacht ik ook niet aan inductie. En kijk eens naar het wiel. Toen dat eenmaal was uitgevonden, vond iedereen het logisch. Voordien had nog niemand aan een wiel gedacht. Ik zit dus te wachten op iets spannends, iets dat het vakgebied een toegevoegde waarde geeft. Voorlopig blijf ik maar goegelen.

Nu ik het toch over het wiel heb: beseft u wel eens dat er zonder wiel geen koks hadden bestaan? Toen er nog geen wielen waren, konden de mensen alleen maar meenemen wat ze zelf konden dragen, dus bijna niets. Ze leidden een rondtrekkend bestaan, de kuddes achterna. Voor kookgerei in de vorm van een simpele kookpot was geen plaats. Pas toen de mensen met behulp van enkele wielen een karretje wisten te construeren, werd het pas wenselijk om de kookpot uit te vinden. Nu zijn er in de wereld veel standbeelden te vinden van schrijvers, koningen, filosofen en schilders. Meestal met een berg duivepoep op hun kop. Maar wie heeft er ooit gedacht aan een standbeeld voor de wielenuitvinder? Niemand verdorie. We zijn ondankbare schepsels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten