maandag 13 juni 2011

Liever pintelieren dan surfen

Drie blogs houd ik dagelijks bij en dat is een hele klus. Deze blog, m'n Saint-Pompon blog en Saisonnier's nieuwsblog. Het kost me een uur of drie per dag, maar de laatste tijd ben ik er héél tevreden over. De drie sites tezamen worden tegenwoordig namelijk zo'n vierduizend keer per dag bezocht en dat vind ik waanzinnig veel. De statistieken van Blogspot hou ik dan ook nauwkeurig bij, dat motiveert. Vorige week, rond de tweetjam, was er op deze blog zelfs een uitschieter van twaalfduizend bezoekers in twee dagen! De statistieken zijn niet alleen interessant vanwege de getallen, ik kan er veel andere dingen op zien. Van welke site is de bezoeker afkomstig? Welk trefwoord heeft hij gegoogeld? Uit welk land komt hij? Kijkt hij op zijn pc, zijn apple, zijn gsm?
In de bezochte pagina's is er een duidelijke rangorde: op deze blog staat "borsten en tietjes" al lange tijd nummer één. Ooit gaf ik een column deze titel en sindsdien krijg ik veel pubers op bezoek. Ik moet ze helaas teleurstellen, er is op deze blog weinig opwindends te zien. Op nummer twee staat het trefwoord "truffelolie" en daar word ik heel vrolijk van. Het helpt me in mijn eeuwige strijd tegen de chemische rotzooi en de smaakverloedering. Op een verdienstelijke derde plaats staat 'tennisballen voor 1200 euro per kilo". Ook dat onderwerp gaat over truffelolie. De "hightech gootsteen" staat op de vierde plaats, direct gevolgd door mijn laatste aprilgrap "de gebroeders Adriá zoeken het in de hoogte". Ook de zesde plaats is interessant, vooral als je bedenkt dat chefs altijd tegen me zeggen dat ze geen sterren willen. Het onderwerp dat ze bezoeken is: "hoe krijg ik een ster".
Mijn bezoek komt voor 70% uit Nederland, 20% uit België en 5% uit de VS. De overige 5% wordt voornamelijk ingevuld door Duisland, Frankrijk, Engeland, Turkije, Canada, Rusland en Zuid-Korea. Bezoekers uit deze landen zijn voornamelijk op zoek naar plaatjes. Het Russische bezoek stijgt de laatste tijd overigens relatief snel. Hoe kan het zijn dat slechts 20% van de bezoekers Belg is? Statistisch kan dan alleen maar zeggen dat het internet in België niet zo ontwikkeld is. Of dat de Belgen na hun werk liever pintelieren dan surfen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten