Iedereen die op professionele wijze eten en drinken aanbiedt, moet voortaan duidelijk maken welke allergenen er in de hap of slok (kunnen) zitten. Dat geldt uiteraard ook voor restaurants. Voor de gastronomie levert dat probleempjes op, want de chef kan à la minute besluiten om een recept te veranderen en bovendien staan er meerdere personen in de keuken die graag chef willen zijn. Hoe communiceer je dat met de bedieningsmensen?
De oplossing voor alle problemen komt uit onverwachte hoek. HEMA zag het niet zitten om de etiketjes op producten tekens opnieuw te moeten aanpassen en vermeldt gewoon àlle bestaande allergenen op het etiket. Ze kunnen in het product zitten. Ongetwijfeld heeft de grote winkelketen juristen in dienst die de allergenenwet goed bestudeerden. Dus denk ik dat de hema-oplossing ook de problemen van restaurants kan oplossen. Gewoon op de menukaart zetten: Al onze gerechten kunnen gluten, schaaldieren, eieren, vis, aardnoten, soja, melk, noten, selderij, sesamzaad en weekdieren bevatten. Lupine en sulfiet worden niet gebruikt.
Op deze manier los je het probleem op zoals HEMA het doet, effectief en kinderlijk eenvoudig!
Mensen met échte allergieën zullen echt wel van zich laten horen. Ze kunnen dan alsnog info van de chef krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten