vrijdag 16 januari 2015
Het fruitmandje
Gisteren hebben we de nationale Nederlandse horecabeurs Horecava afgesloten en nog niet zo lang geleden stonden we op de Belgische nationale beurs Horeca Expo. Evenementen zoals deze zijn altijd een uitstekende graadmeter voor "het sentiment". Wat dat betreft hebben we een aantal rotjaren achter de rug met een bedrukte stemming en sombere mensen. Maar zie, alle negativisme lijkt te zijn weggesmolten als sneeuw voor de zon. Iedereen heeft er weer zin in. Er wordt rondgekeken voor nieuwe investeringen, het publiek is weer kooplustig geworden en in de beurshallen hoor je regelmatig een daverend applaus. Dat laatste is wanneer de verkoopdirecteur zijn mensen bijeenroept om de "verkoper van de dag" in het zonnetje te zetten. Degene die gisteren de meeste combisteamers heeft verkocht of de meeste handtekeningen in het orderboekje heeft verzameld, krijgt een hand van de directeur plus een fruitmandje waarin bij de meest gedurfde firma's naast een banaan en sinaasappel ook nog eens drie flesjes speciaalbier onder het cellofaantje liggen. Na drie fruitmandjes ben je een superman die te herkennen is aan een speldje in de revers. De overige verkopers kijken sip, maar applaudiseren wel degelijk. Wellicht zijn zij morgen aan de beurt.
Hoewel er vanuit onze stand op beide beurzen geen daverend applaus klonk en we zelfs niet hadden geïnvesteerd in fruitmandjes, werd er ook bij ons goed verkocht. Bovendien waren de vaatjes bier en flessen wijn niet aan te slepen. De crisis is dus verdwenen tussen de oortjes van de mensen, we kunnen er weer volop tegenaan. Gelukkig maar, want ik had het helemaal gehad met die onzin.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten