vrijdag 17 februari 2012

De tweede auto


In de loop van onze bestaansgeschiedenis konden we op vakbeurzen altijd flink wat omzet maken. Een paar jaar geleden nog waren drie tot vier medewerkers in onze stand nodig, alleen om nieuwe abonnees te verwelkomen. Dat is helemaal afgelopen. Weet u wat drie drukke dagen Village Saisonnier deze week aan omzet brachten? U mag het gerust weten: 75 euro. Een gemiddelde dagomzet van 25 piek, is de crisis dan zó erg? Nee, helemaal niet, bij ons is geen crisis te voelen, integendeel. Het is simpelweg zo dat al onze beursbezoekers al abonnee zijn. Daar verkoop je dus geen meter meer aan. Met grote trots kan ik constateren dat onze doelgoepdekking vrijwel 100% bedraagt en dat is uniek in uitgeversland. Inderdaad, onze oplages stijgen niet meer. Maar ik wil ze verdorie laten stijgen, wat moet ik doen? Misschien kan ik leren van anderen.
Kijk naar de autobranche. In mijn jeugd had nog bijna niemand een auto. Alleen onze buurman Happel, een Oostenrijker die de trainer van PSV was. Hij had een Chevrolet Impala en liet mij in die auto zitten. Het was een levenservaring. Daarna kwam er een periode van economische bloei, de auto werd een heel normaal verschijnsel in het straatbeeld, er moesten zelfs vierbaans snelwegen worden aangelegd. Hitler kreeg met zijn Volkswagen uiteindelijk toch nog gelijk: iedereen een auto. De markt was daarmee nog niet verzadigd, want de nieuwe auto's van destijds roestten al in de folder, elke paar jaar had je een nieuwe nodig. Maar toen de auto steeds beter werd en langer bleef rijden, ontstond er voor de autofabrikanten een levensgroot probleem. De omzet stagneerde, precies zoals vandaag bij Saisonnier. De marketeers van de autoindustrie kwamen toen met een briljante oplossing op de proppen: ze introduceerden het fenomeen "tweede auto". Hun omzet kon vanaf dat moment verdubbelen.
Kijk, dat is wat ik ook graag zou willen. Iedereen een tweede abonnement. Maar ja, wie wil er twee dezelfde magazines in huis? Een absurd idee. Of toch niet? Misschien niet. Een half jaar geleden introduceerden we Saisonnier en P&D op I-pad. Via de app van MagZine.nl kan je je favoriet voortaan downlowden. Nu bij ons de eerste resultaten bekend zijn, blijkt dat de digitale Saisonnier voor de meeste lezers geen vervanging is van de papieren versie, ze worden allebei aangeschaft. Het papieren magazine voor de collectie, het digitale magazine voor op vakantie. Via de app kunnen we inderdaad de autobranche achterna gaan. De "tweede auto", als inspiratiebron bewijst hij goede diensten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten