zondag 19 februari 2012

Michelin in onmogelijk spagaat

In de Franse krant SudOuest staat een interessant verhaal te lezen. Alain Ducasse en Joël Robuchon hebben Michelin gevraagd om voorzichtig te zijn met digitale avonturen. Dat gebeurde tijdens een intieme lunch in Parijs waarvoor Michelin de chefs uitnodigde. Voor het eerst gaf de gids openlijk toe dat het met de gedrukte oplages bergafwaarts gaat. Het wordt tijd om maatregelen te nemen. De bandenfabrikant heeft nu het plan gelanceerd om tot een digitale rode bijbel te komen. Daarin zouden de basisgegevens van de papieren gids worden opgenomen. Maar daarnaast krijgen restaurateurs de mogelijkheid om zich beter te presenteren, met foto's en menu's, dit tegen betaling van 69 euro per maand (slik). Nog meer slikken is dat Michelin de site wil openstellen voor publiekscommentaar.
Aan de ene kant wil Michelin voortgaan met zijn selecties via inspecteurs, aan de andere kant... De twee grote chefs bleken het daar tijdens het dineetje helemaal niet mee eens. Een dolksteek voor ons metier, zei Ducasse. Als het avontuur mislukt, is het einde oefening voor Michelin en voor ons, zei Robuchon.
Er zullen dus nog heel wat dineetjes en discussies volgen.

Ook ik heb er een mening over. Dat de omzet van de Guide Rouge sterk terugloopt, kan ik heel goed begrijpen. De informatie van de papieren gids is uiteraard beperkt en vaak ook achterhaald. Wil je een restaurant zoeken of daar opinies over lezen, kan je tegenwoordig terecht bij honderdduizend sites, of ze nu serieus zijn of niet. Digitaal gaan is voor M een vanzelfsprekende ontwikkeling. Hoe kom je echter als serieuze gidsenmaker aan je geld? M's afdeling tourisme zal immers financieel de eigen broek op moeten houden. Voor digitale inkomstenbronnen heb je theoretisch drie keuzes of een combinatie daarvan. Je laat de lezers betalen, je laat de restaurateurs betalen of je werkt met advertenties. We weten allemaal dat het grote publiek niet snel voor internet-informatie wil betalen. En advertenties zullen bij M's concept al helemaal uit den boze zijn. Blijft alleen de restaurateur als melkkoe over. Tienduizenden restaurants die allemaal 69 euro per maand betalen, dat is een droom waar ik eerlijk gezegd een natte broek van krijg. Dat wil ik ook wel! Maar zo simpel is dat niet, je moet dan ook werkelijk waar voor je geld bieden. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Wil M geld van de restaurateurs, dan zal de site voor 100% tegemoet moeten komen aan de betalers, niet aan het publiek. Dus weg met dat onzalige idee van publiekscommentaren. En 69 euro per maand? Dat is volgens mij minstens 50 euro te veel. Ik denk dat 69 euro per jaar meer realistisch zou zijn.



Voorlopig verkeert Michelin in een onmogelijk spagaat.

1 opmerking:

  1. Ik zou er niets op tegen als je deze blog ook in het Frans en Engels zou plaatsen... dan zijn alle chefs meteen op de hoogte, want met jullie oplage is niets mis!

    BeantwoordenVerwijderen