zondag 5 februari 2012

Visbestek


Gisterenavond ontstond er een serieuze discussie op Twitter. Veel mensen ergeren zich aan het feit dat er altijd een visbestek wordt ingedekt als de producten op het bord uit de zee komen. Coquilles, kreeft, kokkels, langoustines, visfilet, je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt een vismes bij verstrekt. Ik vraag me af of de gastheren en -vrouwen zelf al eens ooit hebben geprobeerd om een kreeft of coquilles met een visbestek te lijf te gaan. Hoe langer je er over nadenkt, hoe absurder het is. Oorspronkelijk was het vismes bedoeld voor platvis die in de graat werd geserveerd. Bij een tongetje of scholletje is dat veel praktischer dan een gewoon mes. Nu kan ik me goed voorstellen dat er bij een stuk visfilet een vismes wordt ingedekt, vooral omdat veel gasten dat verwachten. Visbestek hebben ze thuis niet, dus geeft dat een gevoel van extra luxe. Maar blijf daarin funktioneel. Zadel uw gasten niet op met gereedschappen waarmee het moeilijk eten is. Kreeft eten met een vismes is als een spijker in de muur slaan met een schroevendraaier.
Ik las gisteren een reden voor visbestek die al helemaal uit de richting is. Iemand opperde dat je daaraan als gastheer aan tafel gemakkelijk kunt zien wie vlees en wie vis heeft besteld. Voor de gastheren die niet kunnen onthouden welke gast wat heeft besteld, wil ik hierbij een probater oplossing aandragen. Geef alle klanten die vlees bestellen een rode muts en visbestellers een blauwe muts. Vegetariërs krijgen dan een puntmuts. Zo wordt het voor de bediening erg gemakkelijk om het bestelde aan de juiste gast te koppelen. Ikzelf zal mijn kreeft liever degusteren met een blauwe muts op dan dat ik een vismes krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten