AMAP
Is een Franse organisatie van biologische boeren die er op haar manier naar streeft, een leefbaar plattland te behouden. Kern is dat ze de industrie en geldverslindende tussenhandel wil elimineren, want het verschil tussen wat de boeren krijgen en de consument in de supermarkt betaalt, is niet normaal meer. De boeren willen dus rechtstreeks naar de consument gaan. Dat gaat als volgt.
Een groep consumenten tekent een contract voor 2 seizoenen met een bij AMAP aangesloten boer. Voor een bepaald bedrag kijgt men dan wekelijks een pakket van seizoensproducten die op dat moment beschikbaar zijn. Heeft de boer 300 uien en 100 klanten, dan krijgt elke kant 3 uien, enzovoort. Dat wil niet zeggen dat dit systeem vrijblijvend is, de boer moet wel degelijk presteren. Hij is contractueel verplicht om een groot diversiteit aan groenten en fruit te kweken en hij moet biologisch telen. In principe moet zijn assortiment zodanig zijn dat de klant niets meer in de supermarkt moet bijkopen.
Op deze manier kan de boer 100% van wat er op het land is oogsten, bij normale boeren is dat vaak 60%. De prijs van een "panier" (mand) is zodanig dat de boer gemotiveerd wordt en zijn boerderij in stand kan houden.
AMAP is telkens een samenwerking tussen een boer en een groep consumenten die in dezelfde regio wonen. Ze overleggen met elkaar wat ze van elkaar verwachten en dienen die verwachtingen ook in te lossen. Vaak gaat het om groenten en fruit, er is echter ook plaats voor eieren, kaas en vlees. Grote diversiteit betekent dat de klanten altijd iets anders op hun bord hebben, voor de boer betekent het een veel lagere infectiedruk van insecten en plantenziektes.
De afgesproken prijs is op basis van evenwicht, het is niet zo dat de boer ineens veel moet gaan verdienen. Op het platteland zullen de klanten meestal naar de boer gaan omdat hij dichtbij woont, in diverse steden hebben ze al een "point de chute" ingericht en gaat de boer dus naar de klant. Ook de dialoog tussen platteland en stad krijg van AMAP aandacht. Zo moet de boer zijn bedrijf continu openstellen voor bezoek en mogen de klanten inzicht hebben in de bedrijfsvoering. Dat zorgt voor meer respect. Op dit moment zijn in Frankrijk 40.000 boeren en 8 miljoen consumenten bij het systeem aangesloten, getallen die nog dagelijks groeien.
Volgens mij is dit een prachtig initiatief dat inderdaad voor een leefbaar platteland gaat zorgen. Bovendien wordt de boer gestimuleerd om kleinschalig en biologisch te werken. Is het einde van het supermarktmonopolie in zicht?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten