dinsdag 7 december 2010

Mijn ultieme adresje

www.laalmuniadelvalle.com
U kent mijn mening over hotels en die mening is zelden florisant. De gemiddelde hotelier beschouwt zijn gasten uitsluitend of vooral als een melkkoe die zo vaak mogelijk gemolken moet worden, de hygiëne laat vaak te wensen over, je krijgt niet wat men op internet belooft, enzovoort. Dat er uitzonderingen bestaan, mocht ik vorige week ervaren. In Monachil, aan de voet van de eeuwig besneeuwde top van de Sierra Nevada, kwam ik in een klein hotel terecht waarop eens helemaal niets was aan te merken. Een prachtige kamer met een enorm ligbad, een accomodatie tot en met koffiezet, een vers bloemetje, badjassen, slippers en zo meer. En dan ook nog eens een groot privé terras met ligstoelen en een adembenemend uitzicht. De salon met zijn knapperend haardvuur gaf een echt huiskamergevoel, het ontbijt was uitgebreid. Jammer dat het te koud was voor het buitenbad dat in de volle natuur tussen de olijfbomen en granaatappels lag te pronken. Het landgoed van 13.000 meter lag volledig in de vrije natuur en toch slechts 8 kilometer verwijderd van de binnenstad van Granada met zijn Alhambra. Zeer vriendelijk personeel deed de rest. Nee, na een volle week kon ikke de supercriticus hier niet één minpuntje ontdekken. Interessant was de kennismaking met hotelier Manuel. Hij was vroeger uitgever van dikke fotoboeken, de volledige collectie van honderden zware pillen was leuk inspiratievoer.
Van topgastronomie was geen sprake, maar daar was ik ook niet voor gekomen, gastronomisch bezig zijn kun je op elke straathoek. Maar toch was ik gecharmeerd van de echte Spaanse burgerkeuken die van weinig ingrediënten iets moois weet te maken. Dus ben ik er toch nog vijf van de zeven avonden aan tafel gegaan.

Stel dat u eens een keer zin hebt in een weekje volkomen rust in een adembenemende natuur. Wanneer het in het noorden bar koud is en in Monachil de sinaasappelen nog aan de bomen hangen. Stel dat u tussendoor wilt slenteren in de zonovergoten straatjes van Granada, met altijd wel ergens fanatieke flamengo gitaristen in de buurt. Stel dat u wel eens zin hebt om eens lekker bij een groot haardvuur te hangen met een rokertje in de ene en een bel whisky in de andere hand. Stel dat u tussendoor ook nog even wilt pootjebaden in de Middellandse Zee (Costa Tropical 50 minuten), wilt skieën (Sierra Nevada 20 minuten), wilt golfen (golfclub Granada 20 minuten) of een portie Moorse cultuur wilt opsnuiven (Alhambra 15 minuten). Welnu, dan heb ik het ultieme adresje voor u.
Vanuit Rotterdam is het 2,5 uur goedkoop vliegen naar Malaga en dan met een goedkope huurauto (minder dan 90 euro per week!) via een snelle of toeristische route naar Monachil.
Mijn ultieme adresje:
La Almunia del Valle, Monachil



Geen opmerkingen:

Een reactie posten