maandag 27 december 2010

Zelf alcohol stoken

Op mijn andere blog http://saintpompon.blogspot.com/ staan mijn columns die iets met Frankrijkte maken hebben. Op de statistieken zie ik dat één onderwerp altijd met stip nummer één staat en dat is alcohol stoken. Hoe komt het dat er sinds het plaatsen van dit onderwerp al meer dan duizend mensen "alcohol stoken" goegelen en bij mij terecht kwamen? Ik zal het u vertellen: ze zijn van plan om stiekem in hun keldertje te gaan klooien. Dat is de schuld van de regering die alcoholnippende of alcoholslokkende mensen als melkkoe beschouwt. Want zeg nu eens eerlijk: wat kost een liter banale azijn? Helemaal niets. En toch is die vaak gemaakt van alcohol. Alcohol moet dus minder kosten dan azijn, zou je denken. Zoals ook appelen minder kosten dan appelmoes. Maar toch is alcohol duur en dat komt door de accijnzen. De regering is zelfs zo slim om u zelfs over de accijnzen btw te laten betalen zelfs. Nu betekent btw: belasting op de toegevoegde waarde. Je betaalt dus een percentage op de waarde die wordt toegevoegd. Accijnzen vormen volgens die redenatie een waarde? Door wie is die waarde dan toegevoegd? Merkwaardig.
Enfin, wanneer je in je keldertje wilt gaan klooien, ga dan geen gevaarlijke dingen doen. Twee jaar geleden nog ontplofte de kelder van de 86-jarige moeder van chef Robert Besse. Haar snor was helemaal verbrand en gelukkig waren de pompiers snel ter plaatse. Met alcohol klooien doe je het liefs in een geventileerde ruimte zodat het ontploffingsgevaar vermindert. En altijd blijf ik er op hameren: verwijder van het stooksel de kop en de staart, la tête et le queue. Die bestaat namelijk uit methylalcohol, beter bekend als spiritus, in zwang bij ruitenpoetsers en clochards. De alcohol die we zoeken, heet ethylalcohol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten