maandag 26 maart 2012

De ondernemer als eeuwige melkkoe


In België is de totale belastingdruk voor ondernemers de allerhoogste ter wereld. Een recent rapport toont aan dat het belastingtarief voor Belgische ondernemers op winst, personeel, sociale bijdragen, auto, enz. in totaal ongeveer 68% van de omzet bedraagt. Telkens als er nieuw geld moet worden gevonden, lonkt de politiek automatisch weer naar de ondernemers, die hebben toch geld genoeg. Iedereen is verontwaardigd als een bedrijf besluit om zijn productie te verplaatsen naar een ander land. Hoe is het mogelijk dat door bedrijven zo door en door slecht zijn!
Welnu, ik speel af en toe ook wel met de gedachten om te verkassen. Het redactiecentrum zou dan gewoon in België kunnen blijven, het gaat er immers om waar je statutaire zetel staat. Dat is een simpele wijziging van de vennootschapsakte bij de notaris. Een België NV mag in alle landen gevestigd zijn. Tot nu toe blijven het voor mij exercities van de gedachten, maar ik speel wel degelijk met het idee.
Drie buurlanden zouden prima in aanmerking kunnen komen omdat de belastingdruk er stukken lager is: Duitsland, Nederland en Frankrijk. Met Duitsland heb ik niets en we zijn ook niet van plan om daar actief te zijn. In Frankrijk is de belastingdruk relatief erg laag, bovendien zijn we op die markt aanwezig en bezitten we er al infrastructuur in de vorm van onroerend goed. Meteen ook zouden de autokosten dan een pak lager uitkomen, nieuwe auto's kosten in Frankrijk 2/3 van de prijs en wegenbelasting bestaat er niet. Zelfs de whisky kost er maar elf euro de fles en dat bevalt mij ook wel.
Een goed alternatief zou wellicht ook Nederland kunnen zijn? Dat is de markt waarin wij veruit de meeste activiteiten hebben, men spreekt daar onze moedertaal, de helft van onze medewerkers is Nederlander en zelfs ik heb een Nederlands paspoort. De belastingdruk is in Nederland een stuk lager dan in België en er is nóg een groot voordeel: de belastinginspecteur is er voor rede vatbaar, je kunt met hem openlijk een deal sluiten. Er kleeft voor ondernemers echter ook een groot nadeel aan het land: een niet-presterende medewerker (die dus geen medewerker maar tegenwerker is) raak je bijna niet kwijt of je betaalt de hoofdprijs. Dat is het enige wat in België nog steeds prima geregeld is: een werknemer ontslaan kost je naar keuze 3 maanden loon of 3 maanden opzegtermijn.
Nederland moet ik in elk geval al uit mijn gedachten bannen sinds ik eergisteren naar de tv keek. De nieuwe leider van de PvdA heeft namelijk een briljant plan bedacht. Als het aan hem ligt, draaien de ondernemers voortaan op voor de eerste zes maanden werkeloosheidsuitkering. Gelukkig is die pief niet aan de macht, het tij kan echter zo maar keren in de politiek. Ik moet er niet aan denken dat ik als ondernemer voor nog méér zou moeten opdraaien. Nederland is een land waar je uitsluitend goede, trouwe, gezonde medewerkers moet hebben. Mankeert er aan drie kwaliteiten iets, dan ben je als ondernemer de lul. Nee, toch maar geen Nederland voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten