donderdag 8 maart 2012

Dien allemaal uw officiële bezwaar in

Vandaag heb ik een aangetekende brief gestuurd naar het college dat ons terug wil nemen naar de chemische rotzooi op groenten en fruit. Zie voor de volledige officiële tekst: http://ikregeer.nl/documenten/stcrt-2012-2007

Elke belanghebbende kan tot 15 maart zijn bezwaren kenbaar maken. Ik meen dat ik als consument een belanghebbende ben.
Ook chefkoks zijn belanghebbenden. Vandaar dat ik u dringend wil vragen om hetzelfde te doen als ik. Dan nog niet te spreken over de tuinders van het land.
Hier is de volledige tekst van de brief die ik stuurde:

AANGETEKEND

Aan het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden
Stadsbrink 5
Postbus 217
6700 AE Wageningen


Schilde, 8 maart 2012.

Betreft: Voornemen tot intrekking RUB-toelatingen,
zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 1 februari 2012.

Mijne heren,
Hierbij wil ik mijn bezwaren kenbaar maken tegen bovenvermeld voornemen. Als bezorgde consument meen ik belanghebbende te zijn.
De RUB-lijst bevat, zoals u zelf vermeldt, middelen die destijds zo onschadelijk werden geacht dat toepassing van de wet niet noodzakelijk en zinvol leek. Het gaat inderdaad veelal om volkomen onschuldige huis-, tuin- en keukenmiddeltjes, middelen die door onze grootmoeders werden herkend en erkend. Ze zorgen er echter wel voor dat boer en tuinder die het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen wenst te beperken of vermijden over alternatieven beschikt. Door de middelen van de RUB-lijst kan ik als consument kiezen voor land- en tuinbouwproducten die geen chemische behandeling ondergingen. Het lijkt mij dat ik het volste recht op die keuze mag hebben. Het staat de tuinder weliswaar vrij om een toelating aan te vragen voor het gebruik van een banaal keukenmiddeltje, we weten beiden dat de procedure te ingewikkeld, te kostbaar en te tijdrovend is voor het boertje op de hoek waar ik mijn groenten koop.
Blijkens de publicatie in de Staatscourant kent uw voornemen slechts één reden, namelijk het voldoen aan de eisen van artikel 29 van de EU-verordening. Niet zult u er van overtuigd zijn dat een scheutje bier ter bestrijding van slakken schadelijk zal zijn voor mens en/of milieu. Dat werd in 2007 nog eens bevestigd. Een ingrijpende verandering in de regelgeving, louter om administratieve redenen, weegt mijns inziens niet op tegen de rechten die ik als consument verworven heb.

Hoogachtend,
Norbert Koreman
uitgever van het vakblad Culinaire Saisonnier
Picardielaan 22, B-2970 Schilde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten