woensdag 14 maart 2012

De prijs van een fles (2)

Naar aanleiding van mijn onderwerp wijnprijzen ontving ik een mail van Hans van den Doel die een tipje van de sluier op wil lichten over de wijnhandel. Hij heeft wat prijzen op een rijtje gezet die de Nederlandse wijnhandel aan de horeca vraagt en daarbij de prijzen die hij elders moet betalen, inclusief transport. Bij Bachman in Frankfurt, zo zegt Hans, betaal ik voor een Amarone van Allegrini 30 euro. Dezelfde fles biedt Residence aan voor 47 euro. Dat terwijl ook Bachman een marge heeft.
Hans geef nog wat voorbeelden:

*inclusief transport naar Nederland
Bachman* Residence verschil
Caldora Trebiano € 2,63 € 4,50 + 71%
Corte Giare Soave € 4,15 € 5,50 + 32%
Corte Giare Chardonnay € 3,30 € 5,75 + 74%
Corte Giare Pinot Grigio € 3,79 € 6,40 + 69%
Carletti Malvasia € 2,45 € 3,75 + 53%

In Nederland zijn de restaurateurs arm en de wijnimporteurs rijk. Wijnschrijvers kaarten de absurde marges van de Nederlandse wijnhandel veel te weinig aan. Dat is misschien wel logisch als je bedenkt dat zij de kost moeten verdienen.
De komende weken zwerf ik rond in Frankrijk. Daar zal ik links en rechts eens wat prijzen noteren om ze te vergelijken met de Nederlandse en Belgische handel. Ben benieuwd, wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten