zondag 19 september 2010

Footprint


Er wordt tegenwoordig veel gesproken over "footprint". Dit begrip geeft aan hoeveel van de aardbol je voor jezelf nodig hebt. Voor de westerse mens is die voetafdruk vele hectares groot. Alles wat we doen, draagt aan het vergroten bij. Rijd je een auto, ga je op vliegvakantie, dat zijn dingen die aantikken. Maar het belangrijkste van alles, naar het schijnt, is het vlees dat je eet. De vleesproductie is zeer belastend voor de aarde, met name op het gebied van CO² productie.
Wanneer we met z'n allen één dag per week geen vlees zouden eten, zo heb ik me door een deskundige laten vertellen, zou de Kyoto doelstelling al zijn behaald.
Hoewel ik een grote vleeseter ben en wat dat betreft dus bepaald niet op een konijn lijk, zie ik er wel wat in. Eén dag per week geen vlees. Als katholiek jongetje was ik dat al gewend: de vrijdagen en vastenperiodes waren vleesvrij. Maar ja, dat werd ruimschoots goedgemaakt door kabeljauwen, scholletjes en gerookte makreel. Dat zou echter nu niet de bedoeling zijn.
Ik zie het al voor me als een echte mooie uitdaging: éénmaal per week geen vlees of vis. Puur vegetarisch. Ja zelfs ik verdorie. Alleen een stukje wild uit de eigen regio zou mogen, daar wordt je voetstap immers niet groter van. Het ligt er maar aan hoe sportief je bent, voor de échte gastronomische uitdaging zouden we puur vegetarisch moeten gaan. Vrijwel elke professional zal hiervan onnoemelijk veel kunnen leren, want groenten spelen in de gastronomie slechts een zéér bescheiden figurantenrolletje en verdienen beter. Het zou niet de eerste keer in de geschiedenis zijn dat een figurant uitgroeit tot wereldster. Het enige dat daarvoor moest gebeuren, is het ondekken van het talent.
Nu wil ik niet propageren om het allemaal op dezelfde dag te doen. Het publiek zou massaal thuisblijven en dat willen we niet. Begin gewoon eens met een Kyoto-menuutje. Dat klink Japans, dus is het momenteel in de mode. Verplicht je gasten niet, maar maak ze er wel op een leuke manier op attent. Velen zullen het initiatief wel waarderen. Vooral als ze u aan het einde van de avond het ultieme compliment geven: ik heb het vlees helemaal niet gemist. In dat geval bent u een echte kanjer.
O ja, nog één ding: haal je groenten in dat geval niet van de andere kant van de wereld. Want als je haricots verts en peultjes per jumbojet van Afrika naar hier moeten komen, is de CO² doelstelling weer naar de kloten. Laat het groenvoer dus uit eigen land komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten