maandag 23 december 2013

Natuurlijke aroma's?


Waar denk je aan als je de term "natuurlijke aroma's" op een verpakking ziet staan? Dat lijkt me duidelijk: bij vanille moet het om vanille gaan, bij kersen om kersen en bij amandel om amandel. Tenminste, dat heb ik altijd gedacht. Tot vandaag. Op internet lees ik dat chocoladefabrikant Ritter Sport zwaar onder vuur ligt omdat de Duitse consumentenbond heeft vastgesteld dat de vanillesmaak in de chocolade helemaal niet van vanille afkomstig is, maar van heliotropine, ook wel piperonal genoemd. Deze stof, met een zoete geur die aan vanille en amandelen doet denken, kan zowel natuurlijk gewonnen zijn als synthetisch gemaakt.

Ik sla er even Wikipedia op na. Die zegt:
Synthetisch wordt heliotropine ook uit safrol bereid. Deze stof wordt geïsomeriseerd naar isosafrol en vervolgens geoxydeerd tot heliotropine. Een oudere synthese is die uit piperine, een stof die in peper voorkomt. Bij deze synthese wordt piperine gehydrolyseerd, waarbij piperinezuur ontstaat. Dit piperinezuur wordt vervolgens geoxydeerd tot piperonal met behulp van kaliumpermanganaat in een basisch milieu.

Is het aroma in Ritter Sport nu natuurlijk of synthetisch? De consumentenbond zegt synthetisch, terwijl de fabrikant met papieren zwaait die het tegendeel beweren. Hoe het ook zij, synthetisch of niet, ik vind dat de verpakkingsdeclaratie "natuurlijk" niet deugt, gewoonweg omdat ik als consument moet kunnen vertrouwen op de juiste informatie. Ik wil niet misleid worden met taalkundige foefjes.

Wij weten niet half wat we allemaal binnenkrijgen. Vlees dat geïnjecteerd is met rookaroma bijvoorbeeld. Of denk eens aan vaniline, 's werelds meest voorkomende aroma. Het is één van de wel honderd smaakstoffen die in een vanillepeul aanwezig zijn. Vaniline is "natuuridentiek", hetgeen wil zeggen dat men de natuurlijke molekuul perfect chemisch heeft nagebootst. Wat de meeste mensen als vanille ervaren, is slechts een klein deeltje van het totale natuurlijke vanillearoma. Kinderen groeien met die vanilinesmaak op, het is voor hen de referentie. Als ze dan eens echte vanille krijgen, halen ze er hun neus voor op.

En zo verloedert de wereld dag na dag, stap voor stap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten