maandag 22 april 2013

Chefsportret Alain Alders

In de boekenserie Chefsportretten hebben we onze eerste fotosessie bij Alain Alders achter de rug. Wat kan die vent koken! Of dit het tweede boek van de serie wordt, weet ik nog niet, ik ben met meerdere chefs tegelijkertijd bezig.
Ik heb het al eens verteld, maar wil dat nogmaals doen: waarom een grote boekenserie maken? Vele van mijn vrienden respecteer ik enorm om hun kooktalent, normaal gezien zouden ze echter niet snel in aanmerking komen voor een eigen boek. Want wanneer zijn uitgevers geïnteresseerd? Als je drie sterren hebt of vaak op tv verschijnt. Zelfs is het zo dat je via de tv een topkok wordt als je geen ei kan bakken. Ik wilde dat mijn vrienden, die wel degelijk eieren kunnen bakken, een eigen boek zouden krijgen. Maar hoe pak je zoiets aan? Er kwam een mooi concept uit de bus rollen waarbij een luxe boek in de winkel slechts een tientje hoeft te kosten, onder andere omdat ik zelf alles schrijf en fotografeer en ik mezelf geen loon geef. Als ik tijd van leven heb en gezond blijf, zal de serie straks uit 60 boeken bestaan. Een boekenrek vol, dat is mijn natte droom.


De boeken uit deze serie hebben allemaal een vast stramien. Het eerste hoofdstuk gaat over de chef en diens loopbaan, gelardeerd met oude foto's en het signatuurgerecht. Het tweede hoofdstuk gaat over het restaurant. Dan volgen 4 hoofdstukken: lente, zomer, hefst en winter. In elk van die seizoenen komen aan bod: voorgerecht, hoofdgerecht vis, hoofgerecht vlees, dessert en friandise.
Geen amuses want dat zijn dingen waar ik een hekel aan heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten