zondag 9 februari 2014

Het spuitje


In het weekend heb ik de plicht op me genomen om een deel van de boekhouding te doen. De inkomende facturen vallen voortaan onder mijn verantwoordelijkheid. Maar altijd heb ik wel een paar uurtjes de tijd om het nieuws te lezen. Nu lees ik over een giraffe die werd afgemaakt omdat hij de verkeerde genen had. Eerder denk ik dat de betreffende dierentuin het spuitje gaf omwille van het vlees, want met die lange nek kan je de leeuwen een paar dagen gratis voeden. Castreren zou logischer zijn geweest. Nadat ze je ballen afsnijden, speelt de kwaliteit van je genen immers geen rol meer.
Alles afmaken wat genetisch ongepast is? Hij schijnt bij dieren vaker te gebeuren. In tegenstelling tot bij mensen. Want als je als mens de verkeerde genen hebt, word je gepamperd van de wieg tot het graf.
Wij zijn de nakomelingen van woeste krijgers die in berevel gehuld op zowel konijnen als mammoeten jaagden. Menigeen zal in de loop der geschiedenis zijn overleden omdat hij geen jager was, maar liever op een harpje speelde, slechte ogen had, last van zijn blinde darm kreeg, een gevoelig ruggetje voelde of met een ontstoken kies kampte. Eeuwenlang waren dat voldoende redenen om dood te gaan. Dat wij van een relatief sterk ras zijn, is aan de genetische selectie van onze voorouders te danken. Dat is tegenwoordig allemaal veranderd, bij de mens wordt de kwaliteit van de genen van geen belang meer geacht, iedereen mag kinderen krijgen, desnoods van overheidswege gepamperd. Wat dat betreft hebben giraffen pech gehad, ze zijn geen mens. Hier zie ik toch nog één bestaansreden voor Wakker Dier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten