maandag 11 november 2013

Een eigen boek voor de chef

Een eigen boek is de droom van vrijwel elke chef. Maar hoe begin je eraan? Het antwoord ligt heel misschien bij mij. Sinds ik een beetje afstand heb genomen van de redactie van Saisonnier, P&D en KoksKoerier, heb ik mijn handen vrij om boeken te maken en dat doe ik vol overgave. De laatste maanden kwamen Groeten uit de Périgord en het standaardwerk Kalf op de markt, terwijl ik bezig ben aan een boek over de Trappisten van Westmalle. In de serie Chefsportretten verscheen het boek van Otto Nijenhuis en in dezelfde serie ben ik momenteel bezig met de Chefsportretten van Herbert Robbrecht (B), Robert Van Landeghem (B) en Jilt Cazemier (NL).

Een probleem bij een eigen boek is dat de wereld (sorry dat ik het zeg) alleen geïnteresseerd is in boeken van mensen die op tv komen. Of ze kunnen koken of niet, hun boeken worden meestal bestsellers. Na een jaar zijn ze te koop voor één euro op marktplaats, meestal zitten ze dan nog in hun originele verpakking. Dat soort huisvrouwenboeken wil ik niet maken.
Ook als je drie sterren hebt, zijn uitgevers geïnteresseerd. Zelf heb ik bijv. het boek Puurder van Jonnie Boer geschreven. Als je achternaam Goossens of Herman is, staan de uitgevers in de rij. Voor boeken van andere chefs, hoe interessant ze ook zouden zijn, bestaat totaal geen commerciële markt. Je moet die markt dus zelf creëren. Hoe?
Uiteraard kunnen wij uw boek verkopen via onze magazines, webshop en Culiboutiques. Maar denk erom, dat is slechts een zeer beperkte markt. De belangrijkste markt is uw eigen markt: het zijn uw eigen klanten die enthousiast over u zijn, want anders waren ze geen klant. Vandaar het volgende stappenplan:

Uiteraard begint u met een perspresentatie, waarbij u vooral het accent moet leggen op de regionale pers. Wij kunnen daarbij helpen. Wellicht zult u iemand van de pers bereid vinden om een lezersaanbieding te doen en dat is mooi meegenomen.

De tweede stap is een evenement dat u voor uw restaurantgasten organiseert. Een boek is een feestje of minstens een receptie waard.

De derde stap is de belangrijkste. Voer gedurende een langere periode een aktie. U maakt een menu dat op de creaties in het boek is gebaseerd, wisselend met de seizoenen. De klanten kunnen één gerecht van het menu inleveren in ruil voor een boek. Of u presenteert het boek als extra gang binnen het menu. Het is een kwestie van incalculeren. Ik verzeker u dat bijna iedereen voor het boek zal kiezen, het lijkt immers bijna gratis en geeft een herinnering aan een mooie avond.

Dan is er ook nog zoiets als de kosten. Geloof me, veruit de meeste bekende chefs hebben hun eigen boeken moeten betalen. Het is een flinke investering, te meer omdat het boek heel groot, heel dik en heel luxe moet zijn. Bedragen van 50.000 euro of meer zijn geen uitzondering.

Hoe maak je een boek betaalbaar? Dat is een kwestie van concept. Ik heb er oeverloos over nagedacht en kwam met een oplossing. Die is te zien bij het boek van Otto Nijenhuis. Zijn boek is luxe, met harde kaft en dik papier, er is niet op kwaliteit bezuinigd. En toch is de winkelverkoopprijs slechts € 9,50. Ik zal u mijn geheim verklappen.
Op de eerste plaats maak ik de teksten en fotografie in m'n uppie. Het ontwerp en de lay-out doen we intern en ook dat scheelt kosten. Vervolgens laat ik het boek hoogkwalitatief (iso gecertificeerd)drukken in een van de lageloonlanden. Afhankelijk van de oplage kom ik in totaal op nog geen 6 euro uit. Dat is nog niet de helft van normaal!
De kosten van een boek zijn sterk afhankelijk van de oplage, hoe hoger de oplage, hoe lager de prijs. Vandaar dat dit systeem niet zal slagen bij een zeer klein restaurant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten