donderdag 7 november 2013

Restaurants kunnen duizenden euro's besparen

Vannacht werd ik wakker met een idee dat restaurateurs veel geld kan besparen. Luister en huiver.
Mensen die bij ons privé of op de zaak komen, geven me altijd complimenten over de wijnkeuze. Ik trek prachtige flessen open en je ziet aan de gasten dat ze vermoeden, op een duur slokje te worden gefêteerd. Mis, de wijnen die ik schenk zijn allemaal spotgoedkoop, ook al zijn ze van grote namen of van grote diepgang. Mijn geheim zit 'm in de Franse en Belgische supermarkten. De grootgrutters kopen in het heel groot in, waardoor ze wijnen (geen kruidenierswijntjes) spotgoedkoop kunnen aanbieden. Bovendien is de concurrentie tussen de supers groot. Je moet er echter wel tijd insteken om ontdekkingen te doen en je weet niet altijd aan de buitenkant hoe goed of slecht een fles zal zijn. Wij hebben daar onze eigen procedure voor ontwikkeld. Op mijn gevoel koop ik één fles van alles waarvan ik de top vermoed. Vervolgens houden we op de redactie of thuis een proeverij. De ene fles valt dan af, de andere blijkt werelds. Van die laatste categorie kopen wij een partijtje. De meeste Franse en Belgische supers geven de zesde of twaalfde fles cadeau, zodat de prijs verder zakt. Geloof me, in de grote buitenlandse supers vind je àlles wat een toprestaurant zou willen schenken, maar dan vaak beneden een tientje per fles. Vorig jaar kocht ik bijvoorbeeld bij Auchan (Frankrijk) Château Maucaillou voor 9,95. Hoewel dat een uitzondering was, doe me dat bij uw wijnhandelaar maar eens na.

Mijn systeem kost dus tijd en reistijd en die hebt u als restaurateur niet. Maar stel nu eens voor, zo dacht ik, dat wij van Saisonnier de diverse supers afgaan om er spotgoedkope juweeltjes te ontdekken. We zouden die in een proeverij op ons redactiecentrum aan u kunnen presenteren. Onze koks maken er een hapje bij en het wordt nog gezellig ook. Wij hebben plaats voor een stuk of dertig proevers.

Wat denkt u? Is dat iets voor u? Top wijnen het liefst goedkoper dan een tientje? Daar kan u véél geld mee besparen. Mijn vraag is alleen of er voldoende animo voor zal zijn.
De spelregels zijn simpel. De kosten van de proeverij delen we door het aantal personen. Geen marges voor ons, u doet vervolgens zelf zaken. Alle supers verkopen hun flessen via hun webshop en transport vanuit Frankrijk is spotgoedkoop.

Bent u bij voorbaat geïnteresseerd? Mail me dan even norbert@saisonnier.net Bij voldoende animo zet ik de boel in gang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten