woensdag 20 juli 2011

Château Chinois



Vroeger waren het de Japanners, tegenwoordig de Chinezen die alles namaken. Voor het nauwkeurig nabootsen van tassen, horloges en sportschoenen van grote merken bestaan hele industrieën. Alles wat geld kan opleveren, zeker voor de Chinese binnenlandse markt maar ook wat ze per schip of container aan louche buitenlanders kunnen verkopen, wordt in China gemaakt. Alles wat geld kan opleveren, dat betekent dus ook dure wijnen. Al twee jaar geleden werd opgemerkt dat LEGE flessen van beroemde wijnen tot duizend dollar kunnen opbrengen. Men vult die met een rood goedje, plaatst er een nieuwe kurk en capsule op en plotseling heb je een fles die vele malen méér waard is. Dat is overigens niet alleen een Chinese bezigheid, in allerlei Europese keldertjes komt die praktijk voor. In China gaat het veel verder dan dat. De Chinese industrie presteert het zelfs om àlles, fles, etiket, kurk, capsule, kistje, méér dan perfect te immiteren. En daar is dan snel een container van volgeladen om naar Europa of Amerika te verschepen. Vaak is de immitatie niet helemaal perfect. Een klassiek voorbeeld daarvan is het Delfts Blauw dat in de zeventiende eeuw door de Chinezen werd gemaakt. De borden en vazen vertoonden typisch Hollandse tafereeltjes, de afgebeelde mensen hadden spleetogen. Tegenwoordig zie je die kleine foutjes ook op wijnetiketten, vooral schrijffouten.
De Franse wijnwereld is als de dood voor al die immitaties. Op de Chinese markt doen de Fransen al enkele jaren hun best om Franse wijnen te positioneren. Dat doen ze met glossy billboards en advertentiecampagnes waar ik een beetje om moet glimlachen. Het werkt echter wel, want momenteel verschepen de Fransen al heel wat miljoenen liters per jaar naar het land van Mao. Maar wanneer steeds meer Chinezen flessen en etiketjes gaan immiteren, dan zou dat voor de Fransen wel eens heel erg bedreigend kunnen zijn.
Wat doen de Chinezen met een Château Petrus? Ze drinken hem niet, ze zetten de fles op een markante plaats in huis om als statussymbool te dienen. Wat dat betreft maakt het niet uit wat er in de fles zit. Liever drinken ze cognac bij het eten, met liters tegelijk. Daar zijn de Fransen wel weer tevreden over.


France La Gloire. Met deze grandeur willen de Fransen het Chinese publiek verleiden.


Het verleiden gebeurt tevens met een vleugje romantiek


Zt.Nicolas. Een nieuwe AOC of een Chinese heilige?


De allerberoemdste Châteaux zijn in Peking op billboards te zien, van Chatreal Cheval Blanc tot Chatreal Latour.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten