zondag 3 juli 2011

Uit mijn dak


Vandaag ben ik weer eens ouderwets uit mijn dak gegaan. Carine en ik hadden ons voorgenomen om vroeg op te staan. Richting Pyreneën rijden en hier en daar een rommelmarkt bezoeken. Het was aanvankelijk huilen met de pet op, er werd vooral veel speelgoed en kinderkleding aangeboden. Tot we op een marktje in een dorpje in de buurt van (pruimenstad) Agen een bananendoos met kookboeken tegenkwamen. De ORIGINELE Physiologie du Goût van Brillat-Savarin! En in dezelfde doos de ORIGINELE Nouvelle Cuisine Bourgeoise van Urbain Dubois! Mijn knieën knikten. Vooral toen bleek dat de verkoper niet eens wist wat hij verkocht. Voor hem waren het boeken zoals alle andere. En dus kan ik onze bibliotheek weer een stukje blijer maken. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Maar vandaag krijgt van mij honderd punten.

1 opmerking:

  1. Rutger Schippervrijdag, 08 juli, 2011

    WOW!! Wat een geluk! Daar zou ik ook van uit mijn dak gaan.

    Zo kwam ik in Lucca, Italie, een eerste editie (1903) van Le guide culinaire van Escoffier tegen voor 15 eurotjes (!), en later in Parijs langs de Seine een mooi exemplaar van Le livre des menus, van de gelijknamige grootmeester, voor een tientje...

    Een mooi exemplaar van Physiologie du goût van Jean Anthelme Brillat-Savarin zou mijn dag ook helemaal goed maken. Op die manier hoop ik ook nog eens een editie van Le Grand Livre de la Cuisine van Prosper Montagne op te snorren en ook een exemplaar van Ali-Bab's Gastronomie pratique staat hoog op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen