woensdag 12 oktober 2011

Huppelende danspasjes


Meer en meer raak ik ervan overtuigd dat we niet hard genoeg werken. Vroeger was dat anders, maar toen moesten we alleen onze eigen broek ophouden. Dat is definitief verleden tijd. Ik heb me voorgenomen om mijn werkweken vanaf heden met 20 uur te gaan verlengen, het zal niet anders kunnen.
De Grieken. Dat zijn mannen die in hun van flosjes voorziene pantoffels huppelende danspasjes met elkaar maken. Van werken hebben ze nog nooit gehoord, van belasting betalen evenmin. Als ze geld tekort komen om hun ouzo en overige luxe leventje te betalen, dan passen wij het verschil wel bij. Deze week weer eens 8 miljard, terwijl we er zeker van zijn dat ze het nooit zullen terugbetalen. Wie krijgen de rekening? U en ik.
Dexia. Dat zijn mannen die in hun van veel binnenzakken voorziene maatpakken huppelende danspasjes maken rond hun zelf opgerichte totempaal. Ze gokken dat het een lieve lust is, want daar worden hun bonussen hoger van. En als ze verkeerd gokken? Ach, dan zijn u en ik er wel om het verschil bij te lappen. Geen probleem, de bonussen pakken ze niet meer af.
En zo kunnen we uiteraard nog wel even doorgaan. De hele wereld doet maar wat, in de wetenschap dat u en ik wel zullen klaarstaan om de putten te dichten. Ik begin nu met 20 uur extra en dat valt niet mee, want het waren er al honderd. Maar ja, er zit niets anders op. Ik kan alleen maar stilletjes hopen dat die extra uren genoeg zullen zijn. Zo niet, dan weet ik het ook niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten