woensdag 13 maart 2013

Boeken, boeken, boeken

Gisteren ben ik met ontwerper Geert intensief bezig geweest met de eerste lay-out van het standaardwerk KALF. We namen alle PDF's door, 320 pagina's, voor correcties en laatste fotowissels. Dit wil zeggen dat ik de definitieve lay-out begin volgende week kan verwachten. Op dat moment zit ik al in Saint-Pompon, dankzij internet kan het werk gewoon doorgaan. Het tempo zit er goed in. Als ik na 14 dagen Frankrijk terugkom, begin ik meteen aan het boek Westmalle Foodpairing terwijl ook diverse chefsboeken doorgaan en Groeten uit de Périgord eindelijk gaat verschijnen. Verder ben ik nog bezig met het boek over de Zoetwaterbotel, een onderwerp waarvoor ik door Europa als ambassadeur ben benoemd (zie ook www.zoetwaterbotel.org ). In het verleden maakten we wel boeken, maar nooit zoveel. Wat is er veranderd? Dat heeft alles met mezelf te maken. Toen Joost hoofdredacteur van de magazines werd, nam ik me voor om hem helemaal zelfstandig zijn gang te laten gaan. Met ouwe lullen die zich constant bemoeien, heeft de wereld niets, het remt de vooruitgang. In het begin was het best wel moeilijk om me niet te bemoeien. Ik was voortaan alleen nog uitgever en liep een beetje rond. Wat doe je dan? Inderdaad nieuwe activiteiten opstarten. We richtten de nieuwe firma CULIBOOKS op, specifiek als boekenuitgeverij. Daar bemoei ik me nu mee, zodat ik in de bladenuitgeverij EUROFFICE niet in de weg loop. Na een aarzelende start waarin ik vooral twee delen van Overpeinzingen schreef en vier delen Pastry in Europe verschenen, is Culibooks helemaal op topsnelheid geraakt. We krijgen opdracht na opdracht. Zeg dus niet dat een crisistijd geen mogelijkheden biedt! Maar je moet er wél iets voor doen. Ons geheim is dat we low budget werken door àlles in eigen hand te houden met onze eigen mensen, dat wil zeggen tekst, fotografie, ontwerp en lay-out. Vervolgens ga ik overal ter wereld op zoek naar de beste drukker voor een project. Met name Oost-Europa en Azië zijn spotgoedkoop. Hoewel Azië het nadeel heeft dat je er niet dicht op kunt zitten. Kijk naar het eerste deel uit de boekenserie chefsportretten (Otto Nijenhuis). De fotografie en tekst deed ik zelf, met eindredactie recepten door Joost. Het resulteert erin dat zo'n mooi boek een winkelprijs heeft van een tientje. Inclusief verzending 12 euro. Dat is een ongekend lage prijs voor kleinere oplages. De serie over Nederlandse en Vlaamse chefs, als ik gezond en energiek blijf, zal die ooit uit 60 delen bestaan. Een hele brede boekenplank vol. Dat wordt kicken! In gedachten is het al zover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten