dinsdag 12 maart 2013

Gidsen: Hete aardappelen

Restaurantgidsen gaan vrolijk van hand tot hand, het lijken wel hete aardappelen die door de eigenaren graag worden doorgeschoven naar de volgende liefhebber. Ik ben daar nooit ingetrapt, hoewel het op het eerste gezicht aanlokkelijk lijkt om een gids te beheren. Je kan er furore mee maken en eens per jaar sta je volop in de belangstelling, wanneer je op het podium je mutsjes, vorkjes, lepeltjes, rugnummers of ander ongerief uitdeelt, dit onder aanwezigheid van alle chefs die mutsjes, vorkjes, lepeltjes, rugnummers en ander ongerief ambiĆ«ren. Dat is een mooi moment. Het jaar telt helaas echter meer momenten. Je bent dan aan het ploeteren om er een klein beetje iets van te maken. Met de komst van de sociale media, digitale gidsen en vuilspuitsites is er helemaal geen behoefte meer aan een papieren vraagbaak die per definitie achterhaald is op het moment dat hij verschijnt. Mij werd destijds GaultMillau aangeboden voor een symbolische euro, ik bedankte er vriendelijk voor. Want wat is het verdienmodel? Mijn berekeningen wezen uit dat ik zelfs die ene euro nooit zou terugverdienen, althans wanneer ik een serieuze gids zou willen maken. Een fatsoenlijke oplage die geld opbrengt, dat bestaat niet meer. De meeste gidsen moeten het doen met een oplage van 5.000 of zelfs minder. De enige klanten zijn restaurateurs en chefs. Die kopen de gids omdat ze er zelf in staan, er in zouden willen staan of zich gewoon willen verkneukelen aan de ellende van anderen. Partikuliere restaurantbezoekers kopen allang geen gidsen meer, die zijn wel wijzer. Gisteren vernam ik dat ook Lekker een nieuwe eigenaar heeft gekregen: Pijper Media uit Groningen. Dit is de uitgeverij van Donald Duck, Okki en Taptoe, niet iemand die zich in de horeca specialiseert. Dat geeft op zich niets, wat niet is kan nog komen. Maar ik tijfel eraan of Lekker lang in Groningen zal blijven, hete aardappels blijven nu eenmaal in beweging. Het is nu nog wachten op het moment dat het rode bijbeltje te koop zal zijn. Waarom ook niet? Ook in Amerika en AziĆ« wordt die door de hoogstbiedende in licentie geproduceerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten