vrijdag 1 maart 2013

Interessant willen doen?

Er is weer eens wat merkwaardigs aan de hand. Hier en daar hoor je geruchten als zou de strijd om de Wynand Vogel Bokaal volgend jaar niet meer doorgaan. Heel even bij de bron geïnformeerd en het bleek om een loos gerucht te gaan. Allicht, want de wedstrijd staat als een huis. Wie, zo vraag ik me dan af, heeft het gerucht de wereld ingestuurd? Meestal hoef je de daders niet ver te zoeken, want het gaat meestal over concurrenten of gefrustreerden. Wie is er concurrent van de Überhauptstormbahnführer Vogel Bokaal? Hooguit de Zilveren Koksmuts. Maar die kan je moeilijk van het kwaad verdenken, het zou absurd zijn. Een gefrustreerde dan. Wie kan er gefrustreerd zijn? Bijna alle mensen, zult u zeggen, maar dat bedoel ik niet. Wie is er gefrustreerd in het kader van de bokaal? Iemand die ontslagen is bij de organisatie? Nee, er zijn geen ontslagen. Iemand die niet tegen zijn verlies kan en de deskundigheid van de jury in twijfel trekt? Dat zou zo maar kunnen, niemand laat graag 10.000 euro aan zijn neus voorbij gaan, zeker niet wanneer die tien mille uit zelfvertrouwen bij voorbaat al zijn uitgegeven. Naar het deelnemers veld van de laatste wedstrijd kijkend, kan ik me dat ook al niet voorstellen. Geen concurrent en geen gefrustreerde dus, maar wie dan wel? Mijn conclusie is dat het gewoon iemand moet zijn die razend interessant wou doen. Zoals al die would be journalisten die weken op voorhand al weten wie de derde ster krijgt maar dat nog even geheim moeten houden. Interessant willen doen kan best wel een drijfveer zijn. Daarmee is het onmogelijk om de schuldige aan te wijzen, het culinaire vakgebied loopt vol met piepeltjes die zo'n eigenschap hebben.
Ik laat deze overpeinzing rusten en kijk reikhalzend uit naar komende februari, want dan wordt weer iemand tien mille rijker. Ik heb me voorgenomen om te gaan leren koken, want zo'n bedragje kan ik best gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten