woensdag 13 maart 2013

Rekenen met alcohol

Tijdens een zeer gezellig avondje in onze bar Chez Norbert had ik een stuk of zes glazen whisky achter de kiezen. Een aanwezige vriend vroeg zich af waarom ik nog steeds niet van mijn kruk viel. Ik gaf hem een antwoord dat hij niet geloofde. Zodoende beloofde ik hem om op deze blog met feiten en cijfers te komen. Hier zijn ze.

Een portie whisky is 4 cl, dus 0,04 liter.
De whisky bevat 40% alcohol.
In een portie whisky zit 0,04 x 40% = 0,016 liter alcohol.

Een flesje Jupiler bier van 25 cl bevat 0,25 liter bier.
Het bier bevat 5,2% alcohol.
In een 25 cl flesje bier zit 0,25 x 5,2% = 0,013 liter alcohol.
Dat is een beetje vergelijkbaar met een portie whisky.

Er zijn ook bierflesjes van 33 cl.
Die geven 0,33 x 5,2% = 0,017 liter alcohol.

Er bestaan ook Trappisten van 33 cl.
Deze bevatten (Westmalle) 9,5%
en geven dus 0,33 x 9,5% = 0,031 liter alcohol.

Welnu. Niemand schrikt zich rot als een bargenoot op een avond 6 flesjes bier naar binnen werkt. Er zijn genoeg snuiters van 16 die het dubbele naar binnen slaan. Maar ze schikken zich te pletter als ik via mijn whisky exact dezelfde hoeveelheid alcohol nuttig. Begrijpt u het?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten