donderdag 16 mei 2013

Strijkijzers en steunzolen


Ik besef maar al te goed dat ik deze blog een beetje verwaarloos de laatste tijd. Er is bij ons ook gigantisch veel aan de hand. Mijn droom om het stap voor stap een beetje rustiger aan te doen, blijft slechts een droom. Telkens komen er nieuwe opdrachten bij en ik moet zeggen dat ik ervan geniet. Wellicht zal ik zelfs mijn zomervakantie moeten uitstellen. Joost en Carine hebben de tijdschriftenuitgeverij stevig in de hand, ikzelf doe tegenwoordig vooral boeken. "Groeten uit de Périgord" is in druk en verwacht ik elk moment van de (Tsjechische) persen rollen. Het standaardwerk KALF is geschreven en gelayout, binnenkort heb ik nog een bespreking voor eventuele laatste aanvullingen. Dan kan ook dit zeer zware boek in druk. Er zijn 9 talen voorzien, tot en met het Japans en Chinees, dat zal nog een hele klus worden, we beginnen met de Nederlandse uitvoering. Voor het boek deed ikzelf een vol jaar research, terwijl onze mannen op pad gingen om de kalfscreaties van een groot aantal driesterrenchefs overal te wereld vast te leggen, tot in Tokyo. Het resultaat, zoals ik voorlopig op PDF kan zien, is fenomenaal en kent zijn gelijke niet. Dan ben ik inmiddels gestart met ons tweede boek over de Trappisten van Westmalle, ditmaal gaat het om food pairing. Ook hiervoor zetten we de creaties van chefs uit verschillende landen op de foto. Het is nu wachten op een beetje mooi weer om foto's rond de abdij te maken. Er zijn op de abdij een nieuwe kaasmakerij en bakkerij geïnstalleerd, ook die wil ik in beeld brengen, terwijl ik de prachtige veestapel (Lakenfelders en Blaarkoppen) niet mag overslaan. Voor de boeken in de serie Chefsportretten vorderen de werkzaamheden gestaag. Met name de boeken van Herbert Robbrecht, Alain Alders en Robeert Van Landeghem staan al grotendeels op de foto.
De afgelopen weken kwam er nog veel extra werk bij omdat we meededen aan de pitch voor een nieuwe magazine voor een grote Nederlandse commerciële partij. Worden wij het of één van onze vier concurrenten? Dinsdag zullen we het weten, het is heel spannend allemaal.
Ondernemers verbazen zich wel eens als ze horen dat we véél meer doen dan magazines maken alleen. Zo maken we al meer dan tien jaar de seizoensbrochures voor W&G Groep. We zijn daar beter en sneller in dan een gemiddeld reclamebureau. Want wat doet zo'n bureau? Die houdt eerst (betaalde) vergaderingen, dan buigt de art director zich over het probleem, vervolgens worden er copywriters en gespecialiseerde fotografen ingeschakeld, er wordt een keuken gezocht, enzovoort. Bij ons gaat dat anders. Geen dure vergaderingen, geen gespecialiseerde mensen zoeken, voordat een bureau zijn eerste interne vergadering gehouden heeft, zijn wij al helemaal klaar. Ons resultaat is beter omdat we de doelgroepen goed kennen en als geen ander weten wat food is. Laat de dure reclamebureau's maar advertentiecampagnes en brochures ontwerpen voor strijkijzers en steunzolen, dan doen wij de food wel!

Inmiddels is ook een nieuwe man in dienst getreden voor de Culiboutiques. Michiel rijdt nu kriskras het land door om nieuwe boutiques te installeren en de bestaande van nieuw materiaal te voorzien. Ikzelf rijd kriskras de regio door om de auto's van diverse merken te bekijken, ons wagenpark is aan vervanging toe. Kortom, het is lekker druk bij ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten