woensdag 1 mei 2013

Ik beleef, jij beleeft, wij beleven

Beleving. Ik beleef, jij beleeft, wij beleven. Ja, laten we dat samen doen. Voor dat doel zijn we met de firma "Mijn broer en ik" gaan samenzitten. "Mijn Broer en Ik" waren de organisatoren van de beurs Beleef Koffie die we vorig jaar bezochten. We stonden perplex van de luxe en zorgvuldigheid waarmee deze beurs was opgebouwd, van het programma aan bijzondere (internationale) koffiewedstrijden en van het beursaanbod. Maar volgens ons ontbrak er iets: een Village Gastronomique. We kwamen in gesprek met elkaar en er werden ambitieuze plannen ontwikkeld. Hier is het resultaat.


Van maandag 27 tot en met woensdag 29 mei, zeer binnenkort dus al, zal in Houten (Utrecht) de vakbeurs Beleef Smaak 2013 worden gehouden. De beurs bestaat uit 3 afdelingen die in elkaar overlopen, alle gericht op de professionele gastronomie.
De koffie- en thee beurs richt zich op barista's en gastheren/vrouwen. Op een groot eiland "Coffee Experience" kunnen de meest uiteenlopende machines worden getest, zelfs wereldwijd bekende handmade espressomachines met een hoge design waarde. Kampioen-barista's geven antwoorden op uw vragen. Wedstrijden zijn er volop, zoals het Dutch Tea Championship, kampioenschappen Cuptasting, Latte Art en Coffee in Good Spirits. Misset geeft leiding aan het Grote Koffiedebat. In het theater treedt onder andere Food Inspiration op.
Het paviljoen House of Spirits zegt het al, hier draait alles om alcohol.
Maar er is ook een afdeling nummer 3 en dat is de Village Gastronomique. Degenen die de horecabeurs in Assen bezochten, kennen het concept al, voor de anderen geef ik hier een overzichtje.
De Village Gastronomique is een samenwerkingsverband tussen Culinaire Saisonnier, Koksgilde en Gastvrijheidsgilde. In ons eigen "dorp" staat een enorme keukeneiland opgesteld waar (onder leiding van onze redacteuren Joost, Philippe en Wouter) continu iets te doen is. Chefsdemo's, productdemo's en proeven, proeven, proeven. Het gastvrijheidsgilde heeft een eigen podium en geeft uiteenlopende demo's en tastings. Verder is er de bar 'Chez Norbert" en een gezellig terras met live muziek van Paul Richard. Drankjes en hapjes zijn gratis, ik zal Joost vragen of hij ook enkele truffeltjes meeneemt. Rondom dit alles vindt u stands van topleveranciers. Dat is nog niet alles, want aan deze Village doet ook het Dutch Pastry Team mee. Dit team geeft demo's (waar onder spectaculaire ice carving), exposeert kostbare showstukken en houdt in ons dorp de wedstrijden om de hoogste titel: de Dutch Pastry Award.
De toegang is voor u helemaal gratis, zelfs voor de parking hoeft u niet te betalen!
Het enige wat u moet doen, is u aanmelden op www.beleef.nl  met code BELEEF13VIL

We hebben ons stinkende best voor u gedaan. Saisonnier-lezers, gildeleden, kom met ons een goed glas drinken en een hapje pikken in de Village Gastronomique, gezellig aan de chef's table of op het terras! Ik wil alleen vrienden, als u niet komt, vermoord ik u.

Het beursgebouw ligt vrijwel pal aan de snelweg. Een routebeschrijving vindt u op http://www.beleef.nl/12_ig_Adres-&-route.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten