woensdag 28 augustus 2013

Texelse D'Couvert


We waren op Texel om de Benelux gastvrijheidsprijs D'Couvert uit te reiken aan Nadine Mögling van restaurant Bij Jef. Voordien had ik twee kaarsen aangestoken voor Jan Pelleboer, uit dank zorgde hij vanuit de hemel voor prachtig zomerweer. Wie grote indruk op me maakte, was Sjaak Swart. Als kind zaten we 's zondags aan de radio gekluisterd en hoorden we zijn naam wel duizend keer. Het voelde als een hele eer om Mister Ajax persoonlijk te ontmoeten. Wat een energie heeft die man! Op zijn 75e speelt hij nog meerdere wedstrijden per week, leidt hij geselecteerde pupillen op en is hij gastheer van de Champions Lounge. Wat voetballen aangaat, zegt hij: op snelheid red ik het niet meer van de jeugd. Maar als ik een bal te pakken heb, geef ik hem niet meer af. Ook Maarten van Rossum, toch wel bekend als beroepszuurpruim, viel reuze mee. We keuvelden een vol uur over onze auto's en bovendien wist hij veel te vertellen over de reukorganen van insecten. Een strontvlieg is in staat om een kadaver op 40 kilometer afstand te ruiken. Wat dat betreft zijn chefs en sommeliers zielepieten van de bovenste plank, zo overwoog hij. Gezien de mooie ambiance besloten Carine en ik om 's nachts te blijven. De avond brachten we bij Jef door aan tafel, met EdwinVinke en Jarno Egging. Ook gingen we nog even naar whiskybar 't Kompas dat schuin tegenover ligt. Vervolgens zocht iedereen op handen en voeten zijn kamer.

Ook vandaag en morgen wordt het spannend, we gaan straks 800 kilometer vliegen per helicopter om in het zuiden van Duitsland de fabriek van Palux te bezoeken. Bijtanken gebeurt in Frankfurt. Morgen de terugreis. Nog nooit heb ik zó lang in een heli gezeten. Dankzij een onbewolkt Europa zullen we onderweg kunnen genieten van schitterende vergezichten. Daarover bericht ik u als ik weer terug ben. De reportage over keukenbouwer Palux verschijnt in de komende herfst-uitgave van Culinaire Saisonnier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten