zondag 30 augustus 2009

CLEO


Ik ben de gelukkige "bezitter" van twee kleindochters, daar hebben Nathalie en Geert voor gezorgd op het moment dat ik dacht dat het nooit meer zou gebeuren. Doris is de jongste en wordt nog gepamperd, daar bemoei ik me op het moment nog niet zo mee. Maar Cleo is al wat ouder en gaat zelfs naar school. Ze is eigenwijs en intelligent, je kunt er al hele discussies mee voeren en die win je niet altijd. Wat heeft Cleo met gastronomie te maken? Op dit moment misschien nog niet veel, maar dat gaat (als ze niet té eigenwijs is) binnenkort veranderen. Ik wil Cleo namelijk kennis laten maken met de gastronomie. Ik wil dat ze de smaak van truffels en foie gras gaat herkennen, ik wil dat ze met koks kennismaakt en hun werk gaat leren waarderen. Voor dit alles heb ik in Cleo's woonplaats 's-Hertogenbosch een chef gevonden die mij begrijpt en dat is Gerrit Greveling. Chalet Royal is bepaald niet het slechtste adres om je eerste culinaire stappen te doen.
Kleine meisjes zijn wispelturig, dus weet ik nog niet hoe dit avontuur zal aflopen. Stilzitten aan tafel zal er vermoedelijk niet bij zijn. Niet nodig, desnoods vraag ik Gerrit een tafeltje in de wijnkelder. Dit alles overpeinsde ik vrijdag.


Gisteren, zondag, waren Cleo en Doris bij ons en ik heb met de meiden over mijn plannen gepraat. Doris interesseerde zich alleen in pap, Cleo vond dat van die gastronomie geen slecht idee. Ze toonde zich redelijk enthousiast, zei ze, terwijl ze minstens 20 ansjovisjes in haar mond stak. Wel vroeg ze wat ik er precies mee bedoelde. Om indruk te maken legde ik haar uit dat ik haar truffels, foie gras en kaviaar wilde laten proeven. Verontwaardiging alom: "Opa, we hebben samen truffel in Saint-Pompon gegeten!". Na even denken moest ik toegeven dat ze gelijk had. En kaviaar bleek ze ook al te kennen: "Dat heb je me al laten proeven." Inderdaad. Maar foie gras kent ze nog niet. Of zal ze me plotseling het verschil tussen gans en eend haarfijn gaan uitleggen? Wordt vervolgd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten