dinsdag 18 augustus 2009

TOCH WEL EEN MIJLPAAL


Al vele jaren hebben we onze eigen merchandising. We vinden in samenwerking met fabrikanten nieuwe dingen uit of we introduceren producten die we ergens ter wereld vonden. We brachten volstrekte nieuwigheden als de tournetout (kokspincet) of zelfs kokskleding voor babies en peuters op de markt. De artikelen verkochten we via postorder en op beurzen en het succes groeide en groeide. Tegenwoordig is bij ons al een persoon full time met de verzendingen bezig. Waarom de dingen niet in groter verband zien, zo dacht ik. Waarom van de internetboetiek geen échte boetiek maken? En dat is het onderwerp waar ik al maanden mee bezig ben en waarvan we op dit moment de start meemaken. Saisonnier en route.


Het nieuwe concept bestaat uit boetiekjes in de vorm van een vitrinekast. Kookstudio's, restaurants en kookwinkels kunnen over zo'n vitrine beschikken, gevuld met onze producten. Het assortiment moest daarmee worden vergroot, ook met gastronomische materialen die voor hobbykoks en gastronomen geschikt zijn. Zo introduceren we ons eigen Laguiole tafelmes. Het assortiment voor de professionele is onlangs uitgebreid met een (goedkope maar goede) electronische thermometer en momenteel ben ik in onderhandeling over laboratoriummaterialen waarvan ik het vreemd vind dat chefs die nog niet gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een pH-meter. Dat is een apparaatje dat de zuurtegraad van iets meet. Wil je als chef heel precies werken, dan is een metertje veel beter dan wat dan ook. Dat geldt ook voor een vochtmetertje dat ik wil introduceren. Of een betaalbare refractometer. Dat die onontbeerlijk is voor de ijsbereider, dat wisten we al. Maar hoeveel chefs werken ermee? Meer nauwkeurigheid in de keuken, daar gaat het om.
Na een eerste mailing hebben zich nu acht eerste kandidaten gemeld. Deze worden de komende weken bezocht. Ik doe dat samen met Danny, want de bedoeling is dat hij het project samen met Kristel gaat trekken. Het ligt in de bedoeling om ongeveer honderd boetieks te "openen", verdeeld over België, Nederland en Noord-Frankrijk. Ik houd u op de hoogte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten