zondag 9 augustus 2009

SMAAK?


Wanneer je zoals ik afwisselend in Zuid-Frankrijk en de lage landen woont, merk je pas goed hoe het met de smaken gesteld is. Arme Belgen en Nederlanders... Gisterenavond maakten we mosselen. Zeeuwse, want we zijn weer in het noorden. Het moet gezegd, de mosselen zagen er mooi uit, hadden allemaal precies dezelfde diameter en kleur, er was geen vuiltje aan te ontdekken en bovendien waren de schelpen goed gevuld. Zie hier de criteria die in de lage landen gelden: het moet er mooi uitzien, het moet vol zijn, ze moeten allemaal hetzelfde zijn. Dan is het goed. Smaak? Mijn smaakpapillen zijn in de loop der jaren getrained en weinig details ontgaan me. Maar wat ik gisterenavond proefde, was helemaal niets. Er zat gewoon helemaal geen smaak aan. Je probeert de smaak dan op te peppen met een extra bouquetje, wat piment, enzovoort. Maar ja, dan kun je net zo goed een groentensoepje eten.
Dan moet ik denken aan de mosselen die ik in Frankrijk eet. Ze zijn klein, hier en daar hangt nog een stukje baard, af en toe kom je een piepklein krabbetje tegen, ze hebben niet allemaal dezelfde kleur en diameter, kortom zouden ze verfoeid worden door de mannen uit Zeeland. Maar smaak!!

Het zijn helaas niet alleen de mosselen die het verschil maken. Probeer in Belgiƫ maar eens een brood te vinden met smaak. Na al die jaren heb ik die bakker nog steeds niet gevonden. Of ga op zoek naar een simpel doch smakelijk chipolataworstje. Of een kippetje. Ze zijn er gewoon niet. In de lage landen zijn maar twee dingen belangrijk: het uiterlijk en de haccp. Uiteraard zijn er ook in het noorden producenten en leveranciers te vinden met smaakvolle spullen, maar die moet je met een lantaarntje zoeken. Wanneer je met ze praat, hoor je altijd dat ze moeilijk hun kop boven water kunnen houden, er zijn slechts weinig klanten te vinden die smaak een belangrijke factor vinden. Ook chefs. Het noorden is definitief verloederd. Een volk krijgt de producten die het verdient.

2 opmerkingen:

  1. Behoorlijk cynisch stukje Norbert, maar ik kan me er erg in vinden.
    En nu is ook de Codex Alimentarius aan de deur aan t bonken, na alle overnames waardoor kleine bedrijfjes kapot zijn gegaan, de HACCP idd, die alle plezier uit het koken haalt, en ga zo maar door.
    A brave new world al gelezen?, ik las dat dit fantastische boek verfilmd gaat worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben kok.....m'n ouders wonen in Zuid Frankrijk. Ook ik merk het verschil telkens weer ik naar daar trek.

    BeantwoordenVerwijderen