woensdag 15 december 2010

Bier en gastronomie?

Enkele Nederlandse chefs hebben zich uitgesproken tegen bier in de gastronomie, zo lees ik op de site van Misset Horeca. Ze hebben hun eigen beweegredenen. Bier is te zwaar en te vullend voor een maaltijd met veel gerechten, zo proef ik uit hun relaas. Maar klopt dat wel? Zoals zij mag ook ik een eigen mening hebben.
Volgens hun beweegreden zou ook een soepje te zwaar zijn? Na twee borden stevige erwtensoep, traditioneel begeleid door roggebrood met katenspek en een ijskoud jenevertje, lust ik inderdaad geen vijf volgende gerechten meer.
Ook een voorgerechtje kan te zwaar zijn, inderdaad. Want wie wil er daarna nog vier gerechten, zeker wanneer je eerst ook nog eens zes amuses hebt moeten degusteren.
Tevens een hoofdgerecht kan om diezelfde reden veel te veel zijn, je moet er niet aan denken.
Vervolgens komt de kaas. En dan nog niet te spreken over het dessert dat op de nieuwerwetse manier gepresenteerd wordt in twee gedeeltes, maar niet eerder dan nadat het prédessert naar binnen is gewerkt.
Volgens mij zit het probleem helemaal niet in het bier, want dan zou het ook in de wijn zitten, zelfs in het mineraalwater. Nee, de stelling komt er omdat de huidige "top"chefs er een heel merkwaardige gedachte op na houden. Gastronomie wil voor hen zeggen: héél veel gerechten. Terwijl ik denk dat gastronomie op geen enkele manier in verband staat met het aantal gerechten. Gastronomie kan voor mij ook één gerecht zijn. Of twee. Ik persoonlijk heb liever één héle goeie maaltijdsoep dan die vervelende avondvullende serie liflafjes waar de chef "zijn filosofie mee neerlegt". De topchef die tot een goede maaltijdsoep in staat is, mag zich melden. Ik drink er dan een mooi biertje bij, de ideale combinatie.

1 opmerking:

  1. Ik ben het deels eens met dit stukje.
    Bier geeft natuurlijk wel sneller een vol gevoel en ik ben persoonlijk van mening dat wijn over het algemeen wat verfijndere smaken heeft.

    Ik heb zelf een bier-spijs proeverij mee mogen maken en dat heeft me zeer verrast. Ik heb heel erg mooie smaken geproefd en hele verrassende combinaties gezien.

    Ik vind het wel erg leuk dat de discussie hierover zo levendig is, temeer omdat ik zelf bezig ben met het organiseren van een bier-spijs wedstrijd. Hierover spoedig meer.

    BeantwoordenVerwijderen