woensdag 29 december 2010

VRIENDEN VAN DE ZOETWATERBOTEL

In Saisonnier Lente 2011, de eerstvolgende dus, zult u een poster aantreffen. Het is de start van de Europese campagne in het Nederlandse taalgebied voor het project "Red de Carreteras de Analuciá", waarvoor de budgetten aan ons werden toegewezen en waarvoor ikzelf als officiële ambassadeur ben benoemd. Bijna twee jaar heb ik moeten wachten voordat ik met het project naar buiten mocht.
Nu is de zoetwaterbotel bij ons volslagen onbekend, dat was hij vroeger ook voor mij. Maar dat wil niet zeggen dat we het onderwerp links moeten laten liggen. De strijd voor uitstervende soorten mag zich niet beperken tot een regio zelf. Er zijn allerlei voorbeelden te noemen van successen dankzij brede aandacht. De panda, de walvis, de tijger, de olifant, de neushoorn, noem maar op, hun situatie werd pas serieus genomen nadat de aandacht internationaal werd. Vier jaar geleden ging de campagne in Andalusië van start, de zoetwaterbotel heeft daar zijn laatste leefgebied (Sierra Nevada). Daarginds koos men voor metersgrote borden langs de doorgaande wegen om de mensen te sensibiliseren.

Er bestaat nog steeds een illegaal circuit dat gelukkig steeds kleiner wordt. In diverse Europese landen zal dat anders worden gedaan, door middel van culinaire bladen.

De reden waarom ik me extra betrokken voel, is dat het bijna uitsterven de schuld is van de culinaire sector. Als tapas was hij zeer populair onder de naam chiperones. Tegenwoordig staat er op het vangen of bereiden van de carreteras een zware straf, reden waarom men is overgestapt op een alternatief: het lijfje van een kleine calamaris wordt gevuld gepresenteerd.
Over alle achtergonden zult u nog uitvoerig worden geïnformeerd. Binnenkort wordt de Nederlandstalige site http://www.zoetwaterbotel.eu/ gelanceerd, dit naast de internationale site http://www.reddecarreteras.sp.org/

Nu heb ik aan u twee vragen, ik hoop dat u wilt meewerken. Ten eerste wil ik u vragen om de poster straks op te hangen op een voor het publiek goed zichtbare plaats. Ten tweede wil ik u nu alvast uitnodigen om straks lid te worden van de Vrienden van de Zoetwaterbotel. Het lidmaatschap, dat voor Saisonnier-lezers helemaal gratis is, geeft u recht op een certificaat en een speldje. U blijft geïnformeerd en doet via uw inschrijvingsnummer in september 2011 mee aan een loterij met als hoofdprijs een vliegreis voor twee personen naar de Sierra Nevada, inclusief huurato en hotel. Belangrijk ook is dat u vrijblijvend een aanzienlijke korting krijgt op mijn boek "Op zoek naar de zoetwaterbotel" dat rond 15 september in de winkel komt. In dit luxe full colour boek, doorspekt van fotografie, dat gepresenteerd zal worden in foudraal, maakt u mijn avonturen met de zoetwaterbotel mee. Een deel van het boek zal worden ingenomen door de creaties van binnen- en buitenlandse sterrenchefs die als culinair ambassadeur zijn of nog worden benoemd. Zij tonen de alternatieven, van superklassiek tot hypermodern.
In elk geval: Mag ik u vragen om straks de poster te gebruiken?

1 opmerking: