Het boek Wynand lokt veel reacties uit. Veel mensen spreken me erover, en het gaat dan om de stelling dat de waarde van het gastheerschap in de restaurantbeoordeling een veel grotere rol speelt dan menigeen had verwacht. Wil je in de top-100 staan dan moet het gastheerschap uitmuntend zijn. De keuken? Wynand Vogel zegt dat die meestal middelmatig is. Terwijl chefs er altijd van uit gaan dat alles rond hen draait, blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Statement: Een auto heeft niet alleen een motor nodig, ook stoelen.
Uit het boek blijkt ook dat één verkeerd dingetje van een gastheer/vrouw de hele avond kan verknallen en vaak blijkt 'm dat te zitten in arrogantie. "Ik zal kijken of we nog een plaatsje voor u hebben", waarna je in een lege tent zit te eten. Of gastheren/vrouwen die een slimmertje willen zijn. Statement: Vaak wil het gastheerschap niet beseffen dat een gast intelligent kan zijn. Er komen mensen binnen die tienduizend man personeel hebben. Daar zou je dan als aankomend gastheertje boven willen staan?
Als u, chef, het boek nog niet gelezen hebt, raad ik u aan om dat alsnog te doen. Maar alvast geef ik u Wynand's boodschap mee. Zorg er vooral voor dat aan de deur en in de zaal alles klopt. De keuken komt in de totaalbeleving van de gast pas op de tweede plaats!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten