zaterdag 7 april 2012

De Prosper Montagné gevonden

Vandaag zijn we weer eens naar een boekenbeurs gegaan, ditmaal in de kerk van Gourdon, ten noorden van Cahors. Ik ben dan altijd vol spanning want af en toe vind je een boek dat je nog niet had. De bibliotheek van ons redactiecentrum in Schilde puilt met zijn duizenden boeken helemaal uit, er is altijd nog wel een plaatsje te vinden voor een nieuwe aanwinst. Hoewel dat na vandaag niet zal meevallen. Ik vond namelijk het boek waar ik al lange tijd naar op zoek was: Le Grand Livre de la Cuisine uit 1929 van Prosper Montagné. Dit boek zal zo ongeveer 10 kilo wegen en telt maar liefst 1470 pagina's. De staat is perfect, ik denk niet dat er ooit iemand in gelezen heeft. Toen ik hem zag liggen, kreeg ik rode oortjes. Toch maar even mobiel gegoegeld naar de marktwaarde. Op het internet zag ik al snel dat de handelsprijs ergens tussen 500 en 1.000 euro moet liggen, Christies had er zojuist een geveild voor 1.100. De boekenverkoper in Gourdon vroeg 280 euro, dankzij de onderhandelingskunsten van Carine moesten we uiteindelijk slechts 200 betalen. Ik vermoed dat ik nu zo'n beetje alle denkbare kookboeken uit de periode 1850 - 1980 op de plank heb. De uitgaves van vóór 1850 heb ik echt nog niet allemaal kunnen verzamelen, er zitten waanzinnig dure bij en dat is aan mij niet besteed. En na 1980? Toen kwam de klad in de boekenmarkt. Elk chef vond uit dat hij voortaan een eigen boek moest hebben, en sorry, de laatste 30 jaar zijn er hooguit 100 boeken gemaakt die het bewaren op langere termijn waard zijn. De rest is pulp, jammer dat er bomen voor moesten worden gekapt. Je vindt ze dan ook bij bosjes terug op marktplaats, vaak nog in hun originele verpakking. Enfin, ik ben in elk geval zeer tevreden over m'n nieuwe aanwinst.

1 opmerking:

  1. Wow zeg, dat is nog eens een mooie aanwinst! Leuk trouwens die boekenmarkt in Gourdon, wij zijn er ook weleens geweest.

    BeantwoordenVerwijderen